سه شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۳۸۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گفت و گو با امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع)

اکثر شب ها آخرین نفری هستم که از مسجد می روم/ دغدغه اولم مسجد است

حجت‌الاسلام گودرزی گفت: برنامه‌های فرهنگی بسیج ما فعال است و تلاوت قرآن را هر روز به جز یک شب که تفسیر است داریم، بیان احکام، تلاوت ادعیه توسل و کمیل، هر روز صبح‌ زیارت عاشورا و دعای عهد، روزهای جمعه دعای ندبه، برنامه مناسبت‌های ملی و مذهبی‌مان از جمله فاطمیه، محرم، ماه رمضان و... در حد کامل در این مسجد برگزار می‌شود.

(سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۶:۲۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد باید با کادر و نمازگزاران مسجد حضرت ابراهیم از نزدیک آشنا شد تا صفا و صمیمیت را در بین جوانان دیروز و امروز این مسجد درک نمود. صمیمیتی که ناشی از دغدغه و هدف واحد و تربیتی که برخاسته از نفس گرم پیری با تجربه جوشیده است. این مسجد با قدمت تقریبی نیم قرن بتوانسته به اندازه چند نسل تربیت را تربیت کند. نسل قبل از انقلاب، نسل زمان جنگ و نسل پس از آن همگی در این مسجد جمعند و در کنار هم خشتهای تربیتی و انقلابی مسجد را می سازند. در خصوص فعالیتهای این مسجد با حجه الاسلام گودرزی که از نیروهای رشد یافته همین مکان می باشد و پس از مرحوم موسوی همدانی دومین امام جماعت این مسجد است به گفتگو نشستیم که حاصل آن را مرور می کنیم.

 

کمی درباره مسجد برایمان بگویید.

 سخن خود را با این نکته آغاز می‌کنم که خدا را بابت این لطفی که به جمع حاضر ما عنایت کرده شاکر هستم چرا که در حقیقت این مسجد، ما را تا اینجا رسانده، نه این که ما مسجد را به جایی رسانده باشیم.

همان‌طور که در تابلوی ورودی مسجد قید شده، زمین مسجد در تاریخ18/8/1343، توسط دو برادر به این کار اختصاص داده شده و بعد از وقف این زمین و اقامه نماز در این ملک و ساخت این چهاردیواری به عنوان مسجد، عالم فرهیخته، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقای موسوی همدانیرحمه‌الله‌علیه، حدود نیم قرن، امام جماعت آن بودند که در ماه رمضان 1394 دعوت حق را لبیک گفتند و از بین ما رفتند، اما هنوز هم دعا و برکات ایشان بر این مسجد حاکم است.

در شهرری، این تنها مسجدی است که به نام حضرت ابراهیم خلیلعلیه‌السلام نام‌گذاری شده و منخیلی خوشحال هستم که نام اولین بت‌شکن تاریخ بشریت بر این مسجد است. به لطف خدا، با همت مردم و مدیریت آن مرحوم، این مسجد یکی از مساجد شاخص شهر بوده و امیدوارم که ان‌شاءالله بتواند هم‌چنان جایگاه خودش را در بین مردم و در بین نمازگزاران حفظ کند.

 

برنامه‌های شما در مسجد چیست؟

به لطف خدا ما الان در مسجدمان سه وعده نماز داریم، برنامه‌های فرهنگی بسیج ما فعال است، برنامه‌های داخل مسجد؛ تلاوت قرآن را هر روز به جز یک شب که تفسیر است داریم، بیان احکام، تلاوت ادعیه توسل و کمیل، هر روز صبح‌ زیارت عاشورا و دعای عهد، روزهای جمعه دعای ندبه، برنامه مناسبت‌های ملی و مذهبی‌مان از جمله فاطمیه، محرم، ماه رمضان و... در حد کامل در این مسجد برگزار می‌شود.

 

همه مساجد این فعالیت‌هایی را که فرمودید انجام می‌دهند، اما این رونق شکل نمی‌گیرد؛ شما چه تمهیدی را به عنوان مدیر ارشد یک مسجد می‌اندیشید و چه اتفاقی می‌افتد که مردم دوست دارند، وقت می‌گذارند، می‌آیند و از بودن در مسجد لذت می‌برند؟

اگر در مورد ویژگی‌های این مسجد بخواهیم صحبت کنیم، به نظر می‌رسد که باید از ابتدا از خلوص نیت خاص آن دو برادر واقف این زمین بگوییم؛ چراکه این حس برای همه هست که این مکان از آن خلوص حکایت می‌کند و من اعتقاد دارم آن خلوصی که آن‌ها داشتند و وعده‌ای که خدا به این‌ها داده، از دلایل مهم رونق این مسجد است. برای همین باید دقت داشت با چه پولی و از چه راهی اقدام به ساخت مسجد می‌کنیم. فکر می‌کنم که چون مسجدسازی کار پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت ابراهیم و پیامبر اسلامعلیهم‌السلام است، باید به دست پاکان انجام شود.

یکی از برکات دیگری که اینجا، به لطف خدا شاملش شده یک روحانی خوب، مجاهد، خستگی‌ناپذیر، عالم، شجاع بوده که سکان هدایت این مسجد را طی سال‌ها به عهده داشته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این مسجد، مردم خوب این محل است که نعمت بزرگی هستند. قدردان و شاکر بودن مردم و کسانی‌ که تعدادشان هم کم نیست، در کنار حاج‌آقا ماندن و بعد از ایشان هم حضور داشتن در این مسجد، برای اقامه نماز، از خصوصیات بارز مردم این محله است که به معنای واقعی مجاهدانه وقت گذاشتند و در فصول مختلف آمدند و کار کردند.

از طرفی، سال ساخت و آغاز به کار این مسجد، مقارن با شروع انقلاب است؛ شور حاکم بر جامعه و آن ویژگي‌هایی که حاج‌آقا موسوی داشت، این مسجد را به یک پایگاه انقلاب تبدیل کرد و این تفکر انقلابی تا پیروزی انقلاب در این مسجد حاکم بود.تصاویر شهدایی که زینت‌بخش این مسجد است، آثار و برکاتی است که خدا به این مسجد عنایت کرده است.

 منظم بودن هم از دیگر ویژگی‌های این مسجد است. ما دو افتخار هم در این مسجد داریم، یکی این که فرمانده پایگاه بهترین فرمانده شهرستان شناخته شد و دیگر اینکه هیئت امنای ما هم بهترین امنای حوزه حضرت عبدالعظیم شناخته شد. بسیج فعال هم یکی از ویژگی‌های شاخص مسجد است؛ بسیج خوب و فعال و هماهنگی که به اذعان همه، افتخار محله است. البته بسیج ما در هر دو بخش خواهران برادران بسیار خوب عمل کرده است.

هیئت امنای مسجد همه باسواد و خوش برخوردند و امنای خوب داشتن از ویژگی‌های این مسجد است که به لطف خدا می‌توانیم بگوییم این مسجد را شاخص کرده.

  

شما چند ساعت در روز در مسجد وقت می‌گذارید؟ و به نظرتان ویژگی‌های شاخص یک امام جماعت چیست؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها یک وعده از سه وعده نماز را من به جا می‌آورم و به خاطر تغییر ساعت، زمان ما محدود شده، من نزدیک‌های نماز می‌آیم و تقریباً اکثر شب‌ها آخرین نفر هستم که می‌روم. البته میزان حضورم با دغدغه‌ام متفاوت است. دغدغه اولم به عنوان یک امام جماعت باید مسجد باشد، که هست.

مقام معظم رهبری فرموده‌اند که امام جماعت باید یک عالم، صبور، شاداب، مقاوم، ودارای روحیه انقلابی باشد. یک امام جماعت برخی ویژگی‌های شخصیتی هم دارد که تلاش من این است که این‌ ویژگی‌ها را داشته باشم، حالا چقدر موفق هستم دیگر این را باید مردم بگویند. البته در بخش مدیریتی حقیر سعی کرده‌ام که انفرادی کار نکنم. واقعاً از نظرات و مشورتدیگران استفاده کرده‌ام و به جز آن کسانی که تخصص دارند و به من مشورت می‌دهند، حتی حق همه مردم می‌دانم که نظر بدهند، صحبت کنند، انتقاد کنند، برنامه بدهند.بنده برای هر کسی که انتقاد یا پیشنهاد داشته باشد، وقت می‌گذارم.

خب حُسن خلق یکی از ویژگی‌های امام جماعت است که باید داشته باشد، باید خوش‌رو باشد. این خوش‌رویی باید در چهره امام جماعت دیده شود و مردماحساس کنند که دارند با رفیق‌شان صحبت می‌کنند.

 

 مسجد شما در چه اموری در محل محوریت دارد‌؟

مسجد حضرت ابراهیم خلیلعلیه‌السلام-قبل از این که من اینجا باشم- نه در محله، بلکه حتی در شهرری محور بوده است.

اینجا از دید سیاسی مسجد فعالی است و در عرصه‌های انقلاب فعال بوده است. بسیاری از افراد، پیگیر شخصیت‌ها و سخنرانان هستند و فضای فکری و بینشی آنها برایشان مهم است. چون در عرصه‌های مختلف مسجد حضرت خلیلعلیه‌السلام از زمان انقلاب تا الان یک پایگاه بوده و هست.

 

در مدیریت مسجد آیا مناسب است که نسل‌های قبلی به عنوان پشتیبانان معنوی و مادی مساجد در نظر گرفته شوند و جوانان به عنوان مدیران مسجد فعالیت کنند؟

به نظر من اگر این تلفیق صورت بگیرد خوب است؛ چرا که جوان‌ها که خودم هم از آنها هستم، هیجان دارند و در جلسات گاهی اوقات تصمیماتی گرفته می‌شود که نیازمند وجود افراد با تجربه‌تر است. اگر نخواهیم از تجربیات آنها استفاده کنیم، باید تجربه‌های آن‌ها را دوباره تجربه کنیم که خطا است. اینکه نسل با تجربه گذشته، خالصانه و عاشقانه تجربیات خود را برای ما بازگو می‌کنند، دلیل بر بزرگواری آنهاست. شاید خوب باشد که بدانید که حاج‌آقای شریفی هم مدیر ارشد کشورمان بودند، هم طلبه‌اند و هم دانشگاهی‌اند؛ یعنی خودشان فرهیخته‌اند و یک نمازگزار عادی نیستند. در شورای فرهنگی‌مان حضور چنین افرادی در کنار جوان‌ها، تلفیقی مناسب است و شرطش این است که تجربه و راهی که آنها رفته‌اند را به‌کار بگیریم تا تکرار خطا نکنیم. تجربه این بزرگان، چیزی است که در هیچ کتابی نمی‌توان یافت، پس باید نهایت استفاده را از این عزیزان داشته باشیم.

 

به عنوان سوال آخر بفرمایید چرا الان پیرمردها در مساجد زیاد هستند و جوان‌ها کم؟

این موضوع برمی‌گردد به گسست نسل‌ها که موضوعی قابل تأمل است. دلیل حضور پررنگ افراد مسن نیز به بیشتر شدن امکانات رفاهی برمی‌گردد. در گذشته، گذاشتن صندلی در مسجد مرسوم نبود، اما الان ما در مجموع برای آقایان و خانم‌ها، هفتاد صندلی در مسجد قرار داده‌ایم. چراکه همین پیرمرد، همان جوان انقلابی است که در انقلاب بوده، جنگش را رفته، ایثار و همه تلاشش را برای انقلاب کرده، حالا محاسنش سفید شده، اما فرهیخته و عالم است. این افراد را نمی‌توان از مسجد بیرون کرد و افراد جوان جایگزین نمود، اینها با مسجد خو گرفته‌اند. البته الان حضور جوانان در مساجد، خیلی پررنگ‌تر از گذشته است؛ زیرا پیرمردهای امروز هم با گذشته فرق کرده‌اند و بسیار خوش‌اخلاق، با متانت و باسواد هستند. الان فردی در مسجد ما حضور دارد که پنجاه سال استاد فیزیک بوده و هنوز به این مسجد رفت و آمد دارد و دعا می‌خواند. خب این پیرمردهای من هر کدام‌شان یک جوان هستند، ایده‌شان، فکرشان، انقلابی‌ بودن‌شان، من این را دارم می‌گویم. این جا کمتر پیرمردی داریم که بی‌سواد باشد.

باید با کادر و نمازگزاران مسجد حضرت ابراهیم علیه‌السلاماز نزدیک آشنا شد تا صفا و صمیمیت را در بین جوانان دیروز و امروز این مسجد درک نمود. صمیمیتی که ناشی از دغدغه و هدف واحد و تربیتی که برخاسته از نفس گرم پیری با تجربه جوشیده است. این مسجد با قدمت تقریبی نیم قرن بتوانسته به اندازه چند نسل تربیت را تربیت کند. نسل قبل از انقلاب، نسل زمان جنگ و نسل پس از آن همگی در این مسجد جمعند و در کنار هم خشتهای تربیتی و انقلابی مسجد را می سازند. در خصوص فعالیتهای این مسجد با حجه الاسلام گودرزی که از نیروهای رشد یافته همین مکان می باشد و پس از مرحوم موسوی همدانی دومین امام جماعت این مسجد است به گفتگو نشستیم که حاصل آن را مرور می کنیم.

 

کمی درباره مسجد برایمان بگویید.

 سخن خود را با این نکته آغاز می‌کنم که خدا را بابت این لطفی که به جمع حاضر ما عنایت کرده شاکر هستم چرا که در حقیقت این مسجد، ما را تا اینجا رسانده، نه این که ما مسجد را به جایی رسانده باشیم.

همان‌طور که در تابلوی ورودی مسجد قید شده، زمین مسجد در تاریخ18/8/1343، توسط دو برادر به این کار اختصاص داده شده و بعد از وقف این زمین و اقامه نماز در این ملک و ساخت این چهاردیواری به عنوان مسجد، عالم فرهیخته، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقای موسوی همدانیرحمه‌الله‌علیه، حدود نیم قرن، امام جماعت آن بودند که در ماه رمضان 1394 دعوت حق را لبیک گفتند و از بین ما رفتند، اما هنوز هم دعا و برکات ایشان بر این مسجد حاکم است.

در شهرری، این تنها مسجدی است که به نام حضرت ابراهیم خلیلعلیه‌السلام نام‌گذاری شده و منخیلی خوشحال هستم که نام اولین بت‌شکن تاریخ بشریت بر این مسجد است. به لطف خدا، با همت مردم و مدیریت آن مرحوم، این مسجد یکی از مساجد شاخص شهر بوده و امیدوارم که ان‌شاءالله بتواند هم‌چنان جایگاه خودش را در بین مردم و در بین نمازگزاران حفظ کند.

 

برنامه‌های شما در مسجد چیست؟

به لطف خدا ما الان در مسجدمان سه وعده نماز داریم، برنامه‌های فرهنگی بسیج ما فعال است، برنامه‌های داخل مسجد؛ تلاوت قرآن را هر روز به جز یک شب که تفسیر است داریم، بیان احکام، تلاوت ادعیه توسل و کمیل، هر روز صبح‌ زیارت عاشورا و دعای عهد، روزهای جمعه دعای ندبه، برنامه مناسبت‌های ملی و مذهبی‌مان از جمله فاطمیه، محرم، ماه رمضان و... در حد کامل در این مسجد برگزار می‌شود.

 

همه مساجد این فعالیت‌هایی را که فرمودید انجام می‌دهند، اما این رونق شکل نمی‌گیرد؛ شما چه تمهیدی را به عنوان مدیر ارشد یک مسجد می‌اندیشید و چه اتفاقی می‌افتد که مردم دوست دارند، وقت می‌گذارند، می‌آیند و از بودن در مسجد لذت می‌برند؟

اگر در مورد ویژگی‌های این مسجد بخواهیم صحبت کنیم، به نظر می‌رسد که باید از ابتدا از خلوص نیت خاص آن دو برادر واقف این زمین بگوییم؛ چراکه این حس برای همه هست که این مکان از آن خلوص حکایت می‌کند و من اعتقاد دارم آن خلوصی که آن‌ها داشتند و وعده‌ای که خدا به این‌ها داده، از دلایل مهم رونق این مسجد است. برای همین باید دقت داشت با چه پولی و از چه راهی اقدام به ساخت مسجد می‌کنیم. فکر می‌کنم که چون مسجدسازی کار پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت ابراهیم و پیامبر اسلامعلیهم‌السلام است، باید به دست پاکان انجام شود.

یکی از برکات دیگری که اینجا، به لطف خدا شاملش شده یک روحانی خوب، مجاهد، خستگی‌ناپذیر، عالم، شجاع بوده که سکان هدایت این مسجد را طی سال‌ها به عهده داشته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این مسجد، مردم خوب این محل است که نعمت بزرگی هستند. قدردان و شاکر بودن مردم و کسانی‌ که تعدادشان هم کم نیست، در کنار حاج‌آقا ماندن و بعد از ایشان هم حضور داشتن در این مسجد، برای اقامه نماز، از خصوصیات بارز مردم این محله است که به معنای واقعی مجاهدانه وقت گذاشتند و در فصول مختلف آمدند و کار کردند.

از طرفی، سال ساخت و آغاز به کار این مسجد، مقارن با شروع انقلاب است؛ شور حاکم بر جامعه و آن ویژگی‌هایی که حاج‌آقا موسوی داشت، این مسجد را به یک پایگاه انقلاب تبدیل کرد و این تفکر انقلابی تا پیروزی انقلاب در این مسجد حاکم بود.تصاویر شهدایی که زینت‌بخش این مسجد است، آثار و برکاتی است که خدا به این مسجد عنایت کرده است.

 منظم بودن هم از دیگر ویژگی‌های این مسجد است. ما دو افتخار هم در این مسجد داریم، یکی این که فرمانده پایگاه بهترین فرمانده شهرستان شناخته شد و دیگر اینکه هیئت امنای ما هم بهترین امنای حوزه حضرت عبدالعظیم شناخته شد. بسیج فعال هم یکی از ویژگی‌های شاخص مسجد است؛ بسیج خوب و فعال و هماهنگی که به اذعان همه، افتخار محله است. البته بسیج ما در هر دو بخش خواهران برادران بسیار خوب عمل کرده است.

هیئت امنای مسجد همه باسواد و خوش برخوردند و امنای خوب داشتن از ویژگی‌های این مسجد است که به لطف خدا می‌توانیم بگوییم این مسجد را شاخص کرده.

 

 شما چند ساعت در روز در مسجد وقت می‌گذارید؟ و به نظرتان ویژگی‌های شاخص یک امام جماعت چیست؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها یک وعده از سه وعده نماز را من به جا می‌آورم و به خاطر تغییر ساعت، زمان ما محدود شده، من نزدیک‌های نماز می‌آیم و تقریباً اکثر شب‌ها آخرین نفر هستم که می‌روم. البته میزان حضورم با دغدغه‌ام متفاوت است. دغدغه اولم به عنوان یک امام جماعت باید مسجد باشد، که هست.

مقام معظم رهبری فرموده‌اند که امام جماعت باید یک عالم، صبور، شاداب، مقاوم، ودارای روحیه انقلابی باشد. یک امام جماعت برخی ویژگی‌های شخصیتی هم دارد که تلاش من این است که این‌ ویژگی‌ها را داشته باشم، حالا چقدر موفق هستم دیگر این را باید مردم بگویند. البته در بخش مدیریتی حقیر سعی کرده‌ام که انفرادی کار نکنم. واقعاً از نظرات و مشورتدیگران استفاده کرده‌ام و به جز آن کسانی که تخصص دارند و به من مشورت می‌دهند، حتی حق همه مردم می‌دانم که نظر بدهند، صحبت کنند، انتقاد کنند، برنامه بدهند.بنده برای هر کسی که انتقاد یا پیشنهاد داشته باشد، وقت می‌گذارم.

خب حُسن خلق یکی از ویژگی‌های امام جماعت است که باید داشته باشد، باید خوش‌رو باشد. این خوش‌رویی باید در چهره امام جماعت دیده شود و مردماحساس کنند که دارند با رفیق‌شان صحبت می‌کنند.

  

مسجد شما در چه اموری در محل محوریت دارد‌؟

مسجد حضرت ابراهیم خلیلعلیه‌السلام-قبل از این که من اینجا باشم- نه در محله، بلکه حتی در شهرری محور بوده است.

اینجا از دید سیاسی مسجد فعالی است و در عرصه‌های انقلاب فعال بوده است. بسیاری از افراد، پیگیر شخصیت‌ها و سخنرانان هستند و فضای فکری و بینشی آنها برایشان مهم است. چون در عرصه‌های مختلف مسجد حضرت خلیلعلیه‌السلام از زمان انقلاب تا الان یک پایگاه بوده و هست.

 

در مدیریت مسجد آیا مناسب است که نسل‌های قبلی به عنوان پشتیبانان معنوی و مادی مساجد در نظر گرفته شوند و جوانان به عنوان مدیران مسجد فعالیت کنند؟

به نظر من اگر این تلفیق صورت بگیرد خوب است؛ چرا که جوان‌ها که خودم هم از آنها هستم، هیجان دارند و در جلسات گاهی اوقات تصمیماتی گرفته می‌شود که نیازمند وجود افراد با تجربه‌تر است. اگر نخواهیم از تجربیات آنها استفاده کنیم، باید تجربه‌های آن‌ها را دوباره تجربه کنیم که خطا است. اینکه نسل با تجربه گذشته، خالصانه و عاشقانه تجربیات خود را برای ما بازگو می‌کنند، دلیل بر بزرگواری آنهاست. شاید خوب باشد که بدانید که حاج‌آقای شریفی هم مدیر ارشد کشورمان بودند، هم طلبه‌اند و هم دانشگاهی‌اند؛ یعنی خودشان فرهیخته‌اند و یک نمازگزار عادی نیستند. در شورای فرهنگی‌مان حضور چنین افرادی در کنار جوان‌ها، تلفیقی مناسب است و شرطش این است که تجربه و راهی که آنها رفته‌اند را به‌کار بگیریم تا تکرار خطا نکنیم. تجربه این بزرگان، چیزی است که در هیچ کتابی نمی‌توان یافت، پس باید نهایت استفاده را از این عزیزان داشته باشیم.

 

به عنوان سوال آخر بفرمایید چرا الان پیرمردها در مساجد زیاد هستند و جوان‌ها کم؟

این موضوع برمی‌گردد به گسست نسل‌ها که موضوعی قابل تأمل است. دلیل حضور پررنگ افراد مسن نیز به بیشتر شدن امکانات رفاهی برمی‌گردد. در گذشته، گذاشتن صندلی در مسجد مرسوم نبود، اما الان ما در مجموع برای آقایان و خانم‌ها، هفتاد صندلی در مسجد قرار داده‌ایم. چراکه همین پیرمرد، همان جوان انقلابی است که در انقلاب بوده، جنگش را رفته، ایثار و همه تلاشش را برای انقلاب کرده، حالا محاسنش سفید شده، اما فرهیخته و عالم است. این افراد را نمی‌توان از مسجد بیرون کرد و افراد جوان جایگزین نمود، اینها با مسجد خو گرفته‌اند. البته الان حضور جوانان در مساجد، خیلی پررنگ‌تر از گذشته است؛ زیرا پیرمردهای امروز هم با گذشته فرق کرده‌اند و بسیار خوش‌اخلاق، با متانت و باسواد هستند. الان فردی در مسجد ما حضور دارد که پنجاه سال استاد فیزیک بوده و هنوز به این مسجد رفت و آمد دارد و دعا می‌خواند. خب این پیرمردهای من هر کدام‌شان یک جوان هستند، ایده‌شان، فکرشان، انقلابی‌ بودن‌شان، من این را دارم می‌گویم. این جا کمتر پیرمردی داریم که بی‌سواد باشد.

(سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۶:۲۹
https://news.masjed.ir/u/hrl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید