یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۳۶۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
پروفسور لیاقت تکیم؛ استاد دانشگاه دنوور آمریکا مطرح کرد:

وهابیت اصلی‌ترین عامل تفرقه میان مسلمانان است/ ضرورت وحدت در عین کثرت

استاد اسلام شناسی دانشگاه دنور آمریکا معتقد است که وحدت میان مسلمانان به معنای این نیست که تفاوتهایی میان آنها نباید اصلا وجود داشته باشد بلکه به این معناست که با حفظ تفاوتها می توان به اتحاد رسید.

(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۵۹

پایگاه تخصصی مسجد؛ گروه دین و اندیشه / جلال حیران نیا: وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست.

مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بی گانگان است.

معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.

خبرنگار مسجد در گفتگویی با پروفسور «لیاقت تکیم» استاد اسلام شناسی دانشگاه دنور آمریکا و مک مستر کانادا به بررسی ضرورت وحدت اسلامی پرداخته که در ادامه می آید.

تکیم دکترای تاریخ ادیان خود را در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه لندن اخذ کرده است. وی در حوزه مطالعات اسلامی صاحب آثاری است که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. «مقدمه‌ای بر اسلام»، «راهنمای زیارت»، «راهنمای زوار»، «شیعیان در آمریکا» و «پرسشهایی از فقه» از جمله کتابهای او به شمار می‌روند. حوزه‌های تخصصی او عرفان اسلامی، اسلام کلاسیک و معاصر و مطالعات تطبیقی اسلام است.

اهمیت هفته وحدت در یادآوری وحدت میان شیعیان و اهل تسنن را تبیین فرمائید؟

وحدت موضوع بسیار مهمی است و اهمیت این هفته در این است که به مسلمانان یادآوری می کند که شیعیان و اهل تسنن علیرغم برخی تفاوتهای اندک می توانند با یکدیگر متحد باشند.

باید توجه داشت که اگر امت اسلامی با هم متحد باشند می توانند با چالشهای متعدد و گوناگونی که متوجه مسلمانان است مقابله کنند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که «وحدت» و «اتحاد» میان مسلمانان به معنای یک «شکل شدن» و «یونیفورم» ( uniformity) شدن نیست بلکه مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن می توانند علیرغم برخی تفاوتها با یکدیگر متحد باشند.

به عبارت دیگر وحدت میان مسلمانان به معنای این نیست که تفاوتهایی میان آنها نباید اصلا وجود داشته باشد بلکه به این معناست که با حفظ تفاوتها می توان به اتحاد رسید.

وظیفه علمای اسلامی در ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه میان مسلمانان چیست؟

در وهله اول خود علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با یکدیگر متحد باشند.آنها باید یک نظام اندیشه ای را ایجاد کنند و طرح و برنامه ای را ارائه دهند که بر اساس آن مشخص باشد که جامعه در رأس باشد و اهداف جامعه اسلامی را به خوبی تبیین کنند.

به منظور رسیدن به اشتراک نظر میان علمای اسلامی آنها باید دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند تا بتوانند تصمیمات درستی برای جامعه اسلامی و امت اسلامی بگیرند.

چرا وحدت میان مسلمانان در دنیای کنونی از اهمیت فزاینده ای برخوردار است؟

اهمیت وحدت میان مسلمانان در دنیای کنونی به اقدامات «وهابیت» باز می گردد. از آنجایی که وهابیت در تلاش است تا میان جوامع اسلامی تفرقه و گسست ایجاد کند وحدت میان مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن بیش از هر زمانی احساس می شود.

برای جلوگیری از انحراف و کجروی جوانان در جوامع اسلامی ما نیاز به این داریم که یکپارچگی و وحدت خود را به نمایش بگذاریم.

چه گروهها و کشورهایی درصدد ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند و چه منافعی را از این طریق دنبال می کنند؟

در حال حاضر گروههای تروریستی وجود دارند که با نام اسلام فعالیت می کنند که ناگفته پیداست اقدامات تروریستی آنها هیچ نسبتی با اسلام ندارد.

از جمله این گروهها می توان به داعش، القاعده و بوکوحرام اشاره کرد.

همچنین برخی کشورها هستند که به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند از جمله این کشورها عربستان سعودی است که تلاش می کند تا با ایجاد تفرقه میان مسلمانان منافع خود را دنبال کند و قرائت خود از اسلام را به مناطق دیگر صادر کند.

همچنین گروههای تروریستی نام برده شده در تلاش هستند تا قرائت خود از اسلام را به عنوان یگانه تفسیر درست از اسلام صادر کنند.

(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۵۹
https://news.masjed.ir/u/t5j
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید