شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۳۲۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یک کارشناس اجتماعی گفت:

ازدواج آسان در مساجد پایه گذاری شود

یک کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه مساجد تنها مکانی برای برگزاری مراسم ختم نیستند، گفت: می توان با رعایت ضوابط، مساجد را به محلی برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان تبدیل کرد.

(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجدبه نقل از شبستان، ازدواج، به معنای تشکیل زندگی مشترک، از ضروریات انکارناپذیر جامعه بشری است. از حضرت امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است «ازدواج کنید، که همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا (ص) است که همواره می فرمودند هر کسی که دوست دارد از سنت من تبعیت کند، ازدواج کند، همانا «ازدواج کردن» از سنت من است.»

 در این راستا مساجد که همواره نقش مهمی در جوامع اسلامی از صدر اسلام تاکنون داشته‌اند، می توانند به طور مثال با برگزاری کلاس های آموزشی و ارتقای آگاهی مردم برای مقابله با تجمل گرایی و اسراف که تضعیف کننده امر ازدواج و بنیان خانواده هستند، نقش بسیار موثری داشته باشند.

 بنا به قول برخی از کارشناسان دینی امامت جماعتی یک مسجد تنها به اقامه نماز و پاسخگویی به پرسش های مردم نیست بلکه تعیین ساعتی مشخص برای حل مشکلات مردم، ارائه برنامه هایی جذاب و ارتباط منظم و مستمر با نمازگزاران باید بخشی از فعالیت های وی باشد.

دهم ربیع الاول مصادف با سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) است، در همین زمینه با مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی، گفت و گویی در رابطه با نقش مساجد در ترویج ازدواج آسان ترتیب دادیم که حاصل آن ر ا می خوانید:

وی با  اشاره به اینکه سبک زندگی، تنظیم کننده رفتارهای فردی و اجتماعی هر انسانی است، به خبرنگار ما، گفت: سبک زندگی اسلامی و ایرانی بهترین و اصلی ترین الگوی رفتاری را به جامعه بشری هدیه داده است.

 

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر لزوم ارایه الگوهایی در محورهای ازدواج، روابط زناشویی، فرزند آوری، روابط اجتماعی در مساجد، اظهار کرد: با گسترش تهاجم فرهنگی دشمن، لازم است، در این زمینه آموزش های لازم از سوی والدین، ائمه جماعات و  مربیان مدارس ارایه شوند و الگوهایی همانند نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) برای جوانان ارایه شوند.

ابهری ادامه داد: بحث شادی در مساجد با حفظ شانیت خانه های خدا یکی از خدمات معنوی مساجد است که امروز باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بر لزوم برگزاری برنامه های آموزشی از سوی ائمه جماعات و ائمه جمعه در مساجد در زمینه ازدواج، تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه فرهنگ سازی و نگرش سازی شود، زیرا تا زمانی که نگرش ها در حوزه ازدواج تغییر نیابند، موضوع ازدواج به عنوان سدی در مقابل جوانان قرار خواهد داشت.

(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۰۰
https://news.masjed.ir/u/k3v
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید