چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۳۱۴
گزارشگر : وحید پورتجریشی
در بیست و چهارمین سالروز تخریب صورت گرفت؛

مسلمانان هند خواستار مجازات عاملان تخریب مسجد«بابری» شدند

شماری از مسلمانان،هندوها ،احزاب سیاسی و اجتماعی هند در بیست و چهارمین سالروز تخریب مسجد بابری از سوی هندوهای افراطی با برگزاری تجمعی در دهلی نو ،خواستار مجازات عاملان تخریب این مسجد شدند.

(چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵) ۱۵:۱۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از منابع خبری، تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی با انتقاد از کوتاهی مقامات مسئول درپیگرد قانونی تخریب کنندگان مسجدبابری،خواستار بازسازی این مسجد شدند.

نصرت علی یکی از رهبران جماعت اسلامی هند، تخریب مسجد بابری را تلاشی برای بر هم زدن وحدت مردم هند دانست و خواستار تلاش دولت برای بازسازی هرچه سریعتر این مسجد شد.

وی افزود:تخریب مسجد بابری تنها خراب کردن یک ساختمان نیست بلکه این اقدام به منزله حمله به قانون اساسی و اقتدار کشور است.

این رهبر جماعت اسلامی هند گفت که هندوها ،مسلمانان و دیگر پیروان ادیان هند اجازه نمی دهند که افراط افراطی ماهیت اصلی این کشور را تغییر دهند.

یکی دیگر از تجمع کنندگان گفت که معترضان که از 35 سازمان ونهاد مختلف اجتماعی هستند، خواستار تلاش دولت برای بازسازی مسجد بابری هستند.

تجمع کنندگان در پایان با صدور بیانیه ای از دولت خواستندکه برای بازسازی مسجد بابری که از سوی گروه افراطی هندو ، تخریب شد ، اقدام لازم را انجام دهد.

درادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده است تخریب مسجد بابری اقدامی تروریستی بود که دولت باید هرچه سریعترعاملان آن را مجازات کند.

مسجد بابری روز ششم دسامبرسال 1992میلادی ( 15 آذر1371) در شهرک «آیودیا» در ناحیه «فیض آباد» در ایالت اوتارپرادش از سوی افراط گرایان هندو تخریب شد.

گروهی ازهندوهای افراطی از نوامبر سال 1949 ( آبان 1328) ادعا کردند که مسجد بابری پس از تخریب معبد «رام» ساخته شده است و نزدیک منبر این مسجد جایگاه تولد«رام » یکی از خدایان هندوها است .
به دنبال این اختلافات، دولت این مسجد را تعطیل کرد واین قضیه مدت ها مسکوت ماند.اما دراوایل دهه 1980میلادی قضیه«مسجدبابری» و «معبد رام» دوباره مطرح شد

یک سازمان افراطی هندو به نام «ویشو هندو پریشاد» «شورای جهانی هندوها» برای ساخت معبد رام در محل مسجد بابری یک نهضت سراسری در کشور را آغاز کرد.

درسال 1986میلادی در زمان دولت «راجیو گاندی» نخست وزیر وقت هند، دادگاه محلی فیض آباد حکم به باز کردن در مسجد بابری داد. از آن زمان به بعد تنها هندوها اجازه یافتند به این مسجد و در جایی که مدعی هستند «محل تولد رام» است، وارد شوند

پس از آن، حرکتی برای احداث معبد رام به راه افتاد و در روز ششم ماه دسامبر (15آذر)هزاران نفر ازافراط گرایان هندو در شهرک آیودیا تجمع کردند و در حضور نیروهای امنیتی این مسجد تاریخی را که در زمان «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار پادشاهی خانواده مغول در هند و از سوی
«میر باقی» یکی از فرماندهان بابر در سال 1527میلادی ( 906 ه.ش ) ساخته شده بود،تخریب کردند.

(چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵) ۱۵:۱۷
https://news.masjed.ir/u/hg2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید