یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۳۰۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
یادداشت

بررسی دلایل حمله های نژادپرستانه به مساجد در آمریکا

گروه های افراطی نژادپرست در آمریکا از ماه ها قبل به بهانه انجام عملیات تروریستی توسط گروه های افراطی در این کشور، به خشونت های گسترده و قتل مسلمانان اقدام کرده اند که در حقیقت مشکل رئیس جمهور منتخب و طبقه سفید پوست ایالات متحده با مسلمانان و جامعه رنگین پوست این کشور، بیشتر به مشکلات اقتصادی ناشی از فضای داخلی این کشور بازمی گردد.

(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۰۴

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – وحید پورتجریشی: موضوع تهدید و اهانت به مساجد در آمریکا و اروپا، بدون شک موضوع جدیدی نیست. اما این موضوع از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به این سو رنگ تازه ای به خود گرفته است. سوال اینجاست که دلیل چنین رویدادی چیست؟ چرا به یکباره پس از انتخاب ترامپ به سمت ریاست جمهوری دامنه این حملات گسترده تر شد؟ آیا اساس مشکل ترامپ تنها با مسلمانان است؟
انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در حقیقت به معنای روی کار آمدن طبقه متوسط سفید پوستانی بود که به واسطه شعارها و عقاید نژادپرستانه خود برای سال ها به حاشیه رانده شده بودند. گروه های افراطی نژادپرست در آمریکا از ماه ها قبل به بهانه انجام چندین عملیات تروریستی توسط گروه های افراطی اسلامی در این کشور، به خشونت های گسترده و قتل مسلمانان آمریکا دست برده بودند. این مسئله حتی منجر به واکنش تند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و بسیاری از نمایندگان دمکرات ها در سنا شد.
اما با روی کار آمدن ترامپ، به عنوان نماینده همین بخش از جامعه نژادپرست سفید پوست آمریکا، گویی این بخش از جامعه آمریکا جان تازه ای برای تشدید فعالیت های خود یافتند تا بیش از گذشته نه تنها جامعه مسلمانان، بلکه در حقیقت جامعه رنگین پوستان مهاجر در این کشور را آماج حملات نژادپرستانه و خشونت بار خود قرار دهند. بر این اساس می توان گفت که مشکل ترامپ و تندرو های راست طرفدار وی، تنها مسلمانان نیستند.
اما مشکل قشر نامبرده با مسلمانان و دیگر مهاجرین مقیم این کشور مانند مکزیکی ها از چه موضوعی ناشی می شود؟
ترامپ به شدت با مهاجرپذیری آمریکا مخالف بوده و معتقد است ورود مهاجران مکزیکی و مسلمان به این کشور موجب ایجاد ناامنی، قاچاق مواد مخدر و البته از همه مهمتر اشغال بازار کار شده است. شاید نتوان به آمار ارائه شده از سوی ترامپ در خصوص دو مورد اول اظهار نظر کرد. چون وی دسترسی لازم به اسناد و آمار دولتی در این خصوص ندارد. اما به عنوان یک سرمایه دار و تاجری موفق، مورد سوم یعنی مساله اشغال بازار کار را می توان به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه های یک تاجر در بازار آمریکا از وی پذیرفت. حقیقت این است که هجوم سیل کثیری از مهاجرین آمریکای لاتین به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود زمینه کاری لازم در کشور خود به شکل های مختلف قانونی و غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده اند. سرمایه داران و تجار آمریکایی نیز طبیعتا به دلیل ارزان تر بودن نیروی کار مهاجر و کمتر بودن تعهداتشان در برابر این نیروها، تمایل بیشتری به استخدام آنها از خود نشان می دهند. حال اگر این نیروها به شکل غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده باشند و اسناد قانونی لازم را در دست نداشته باشند که طبیعتا این نیروی کار با رقمی بسیار ارزان تر از حد معمول می تواند به خدمت صاحب کار و سرمایه درآید، نتیجه این کار چیزی نخواهد بود جز ایجاد بیکاری گسترده در میان شهروندان آمریکایی. این همان اتفاقی است که در حال حاضر به دلیل هجوم پناهجویان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این کشورها نیز رخ داده و سبب اعتراض شدید طبقه متوسط رو به پایین این کشورها نسبت به سیاست های مهاجرپذیری برخی از سیاستمداران اروپایی همچون «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان شده است.
با عنایت به مطالب ذکر شده در بالا می توان گفت که در حقیقت مشکل ترامپ و طبقه سفید پوست آمریکا با مسلمانان و جامعه رنگین پوست این کشور، بیشتر به مشکلات اقتصادی ناشی از فضای داخلی خود آمریکا بازمی گردد و نه به مسائلی همچون اسلام هراسی و یا دشمنی با اصل اسلام.

(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۰۴
https://news.masjed.ir/u/hbt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید