شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۲۹۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت‌الله مقتدایی:

هر مسئول سهم خود را در آبادانی مسجد بپذیرد

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: هر یک از نهادهایی که مخاطب پیام مقام معظم رهبری هستند باید سهم خود را در آبادانی مساجد بپذیرند.

(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۵۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کل کشور اظهار داشت: مساجد پایگاه های مهمی به حساب می آید و ما در این انقلاب هرچه افتخار و پیشرفت داریم به برکت مسجد است و اگر خدایی ناکرده شکست و عقب گرد هم داشته باشیم ممکن است از عدم برنامه ریزی صحیح برای کانون الهی مسجد باشد.

وی با اشاره به مدیریت صحیح امور مساجد در کشور، تصریح کرد: فعالیت ها و امور مربوط به مساجد نیاز به توجه ویژه دارد، برخی از مساجد نیاز به تعمیر و مرمت دارد، در برخی نقاط باید مساجد احداث شود و در برخی مناطق نیز کمبود روحانی و امام جماعت احساس می شود.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه هر فرد جامعه باید به سهم خود مسؤولیت و وظیفه اش را در خصوص آباد کردن مساجد بپذیرد، افزود: باید هر یک از نهادها که مخاطب پیام مقام معظم رهبری هستند سهم خود را بپذیرند و به رسالت خود جامه عمل بپوشانند.

وی ابراز داشت: جامعه روحانیت نیز در تامین روحانی، امام جماعت و برنامه ریزی برای برنامه های رونق بخشی به فضای مساجد مسئول هستند و باید به مساجد رونق هر چه بیشتر ببخشند.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه اهتمام به مساجد باید در راس امور کشور باشد، به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مساجد همچون بیمارستان است که روحانی به عنوان طبیب باید به مداوا بپردازد و جامعه را از رذائل اخلاقی دور نماید.

وی در ادامه بیان داشت: مدیریت های مختلف در مساجد باعث بروز ناهماهنگی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و تمامی نهادهای دخیل در امور مساجد باید هماهنگ با یکدیگر باشند و محوریت نیز باید با ائمه جماعات باشد تا از کارهای موازی و ناهماهنگ اجتناب شود.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه این ناهماهنگی ها در تدبیرو برنامه ریزی امور مسجد یک آسیب جدی است، افزود: وجود یک امام جماعت که بتواند هماهنگی های لازم را ایجاد کند، خود نیاز به آموزش های تخصصی دارد و این مساله درست نیست که یک روحانی بدون گذراندن دوره های تخصصی در مدیریت مسجد قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دروان دفاع مقدس مساجد کانون بسیاری از فعالیت ها بود و امروز نیز اگر بخواهیم مساجد را محور قرار دهیم و امور شرعی و دینی از مساجد به جاهای دیگر تراوش کند باید بسیار کار کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری امر مسجد که قبلاً مغفول مانده بود امروز در حال احیاء است، لذا مبلغین دینی در مساجد وظیفه دارند همان گونه که مردم را به برپایی نماز و شعائر دینی تشویق می‌‌کنند در امر آبادانی مسجد هم فعالیت مضاعف نمایند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه و فراگیر شود.

وی مسجد ‌محوری و نگاه راهبردی به مساجد را از تاکیدات مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: ما در یک نظام الهی هستیم که از صدر اسلام تاکنون سابقه نداشته و در راس این نظام نیز رهبری حکیم، مجتهد، عادل و فقیه داریم که بر اساس مصلحت اسلام سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را برنامه ‌ریزی می‌ نماید و این هنری است که امام راحل (ره) آن را پی ‌ریزی کرده و نظام اسلامی را به الگویی جامع برای همه کشورهای اسلام و دنیا تبدیل کرده است.

آیت الله مقتدایی افزود: در برخی کشورهای مسلمان همسایه آب، برق، گاز و سایر امکانات مورد نیاز مسجد رایگان است و مساجد به امکانات روز مجهز هستند، این در حالی است که برخی از مساجد ما برای تامین هزینه های آب و برق با مشکل اساسی مواجه اند.

 وی خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران و با محوریت اسلام و مسجد در دنیا متبلور شده و الحمدلله بیداری ملت‌ های دنیا را هم در بر داشته است، اما متاسفانه امروز در جامعه شاهد بسیاری از بی‌بندباری ها و عدم توجه به ارزش ها در متن جامعه هستیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حفظ نظام جمهوری اسلامی بر همه افراد و مسئولین واجب است و البته این امر در خصوص مسجد ، رسالت روحانیون در تبلیغ دین خدا را بسیار سنگین ‌تر و خطیرتر از گذشته می نماید.

وی در پایان اذعان داشت: روحانیت باید در مسجد و منبر این رسالت خود را به منظور آگاه ‌سازی و بصیرت ‌افزایی آحاد جامعه به خوبی ایفا نمایند و در آبادانی هر چه بیشتر این مکان مقدس سهیم باشد.

(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۵۹
https://news.masjed.ir/u/nwe
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید