شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۴
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۲۵۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت / محمد نجارصادقی

جایگاه مساجد در اقتصاد مقاومتی کجاست؟

مساجد به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمع مسلمین در روزهای مختلف سال می‌توانند پیشگام اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در ایران باشند.

(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۴

پایگاه تخصصی مسجد / گروه سیاسی و اقتصادی؛ محمدنجار صادقی، واژه «اقتصاد مقاومتی» نزدیک به 10 سال است با شدت یافتن تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به ادبیات کشور اضافه شد و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

در شرایط کنونی هم پس از بد عهدی‌های کشورهای غربی پس از برجام، ادبیات اقتصاد وادادگی جای خود را به اقتصاد مقاومتی داده است و دیگر بر همگان روشن شد تا مادامی که کلید اقتصاد داخلی در دست کشورهای دیگر و وابسته به جریانات خارجی باشد دشمن میتواند با حربه های گوناگون به فراخور زمان از ملت ایران باج خواهی کند، و دست دادن با غرب نتیجه‌ای جز خفت و خواری به بار نمی‌اورد، حالا تمام کارشناسان اقتصادی بر این باور رسیده اند که تنها راه نجات اقتصاد ایران از رکود و بیکاری و هزاران مشکل دیگر اتکا به تولید داخلی و بهره گیری از فضای مغفول مانده اقتصاد یعنی  تولید ملی است.

اهمیت این موضوع زمانی قابل درک می‌شود که بدانیم رهبری در 6 ماهه نخست امسال بارها از مزایای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی سخن گفته اند تا حدی که می‌توان گفت کلید واژه «اقتصاد مقاومتی» بیشترین واژهای بوده است که ایشان در این شش ماه استفاده کردهاند.

 اما وظیفه ما در این مسیر چیست؟ و ما چگونه می‌توانیم برای رسیدن به این مهم قدمی برداریم؟ پاسخ این سوالات تنها یک کلمه است و آن هم حمایت از تولید داخلی است که وظیفه شهروندان در این مسیر خرید کالای ایرانی به جای اجناس مشابه خارجی است.

در این بین مساجد به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمع مسلمین که در روز حداقل سه بار میزبان مردم هستند و خود به عنوان مصرف کننده ای بزرگ در اقتصاد شناخته می‌شوند می‌توانند با رویکرد اقتصاد مقاومتی در عمل همگام شده و احتیاجات خود را با خرید تولیدات داخلی رفع کنند.

احتیاجات مساجد در حالت کلی به دو دسته کالاهای بادوام و کالاهای مصرفی قابل تقسیم هستند،  کالاهای بادوام همچون جارو برقی، پنکههای سقفی، کولر، فرش، لوستر و سیستم صوتی هستند و در بخش کالاهای مصرفی این احتیاجات می‌توان از چای، قند و در مراسمات روغن، برنج، نان، گوشت و مرغ نام برد.

تمامی کالاهای قابل استفاده در مساجد در بازارهای داخلی قابل یافت هستند و صنعتگران داخلی در تمام این زمینه ها پیش گام بوده اند و بی اغماض تولیدات داخلی در این زمینه به مراتب حتی بهتر و با مزیت تر از محصولات خارجی مشابه هستند.

حال با وجود فرامین رهبری و درک این موضوع که حمایت از تولید داخلی تا چه میزان به نفع اقتصاد ایران است سوال بزرگ این جا است که چرا در مساجد که باید پیشگام اطاعت از رهبری و اشاعه دهنده فرهنگ اقصاد مقاومتی باشند خرید کالاهای ایرانی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است؟

 در حال حاضر قریب به ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که با احتساب میانگین هزینه سالانه تنها 10 میلیون تومان در هر مسجد، در کل ایران سالانه صدها میلیارد تومان هزینه برقراری مسجد و اطعام نمازگزاران و شهروندان می‌شود. اما به راستی این مساجد چند درصد از احتیاجات خود را از کالاهای ایرانی تهیه می‌کنند؟

باید مدیران مساجد این موضوع را مد نظر داشته باشند که در حال حاضر دشمن اصلی فرهنگ دینی و اندیشه‌های اسلامی همین موضوع مشکلات اقتصادی است که هر روز صف جوانان جویای کار را طولانی‌تر و جیب ملت را خالی‌تر می کند و تا زمانیکه مشکلات اساسی اقتصادی کشور حل نشوند نمی‌توان به فکر حل مشکلات دینی مردم بود.

حال تصور کنید مدیران مساجد در اقدامی خودجوش خود را موظف کنند که احتیاجات مسجد را از کالایی های تولید داخل تهیه کنند در این صورت شاهد ان خواهیم بود مساجد که روزی به تعبیر امام سنگر اصلی جهاد و مقاومت بودند بار دیگر به جایگاه اصلی خود برگردندو دشمنان ایران و اسلام را مغلوب کنند.

(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۴
https://news.masjed.ir/u/iCi
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید