چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۲۰:۱۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۲۴۹
گزارشگر : وحید پورتجریشی
عاشقان حسین (ع) رقم زدند؛

رکوردهایی که در راهپیمایی بزرگ اربعین شکسته شد

زیارت امام حسین (ع) در سال جاری نیز همانند سال های گذشته با مشارکت میلیونی و گسترده شیعیان در داخل و خارج عراق و در فضایی سرشار از روحیه گذشت، بخشش، ایثار و جوانمردی برگزار شد.

(چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵) ۲۰:۱۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از وبسایت شبکه العهد لبنان، در این همایش عظیم و رویداد بی نظیر در تاریخ جهان، تمامی نام ها، عناوین و گرایش ها رنگ می بازد و تنها وجه تمایز و مشخصه بارز آن، تمایل و گرایش به حسین بن علی (ع) است.

بیش از بیست میلیون زائر شیفه امام حسین (ع)، طی سه هفته در مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا همچون سیلی خروشان به اقیانوس رحمه للعالمین حسینی پیوستند و کربلا برغم مساحت اندک جغرافیایی اش، خیل عاشقان را در خود جای داد که در محاسبات مادی و معادلات ریاضی نمی گنجد.
تنها پیروان و دوست داران و مریدان امام حسین (ع) از عظمت زیارت اربعین سخن نمی گویند؛ بلکه سراسر جهان از این رویداد بی نظیر تاریخی با شگفتی و حیرت سخن می گوید
در همین راستا دایره المعارف جهانی «ویکی پدیا» با انتشار گزارشی در ارتباط با اربعین نوشت: «آمارهای ثبت شده نشان می دهد که کربلا به عنوان محل برگزاری بزرگ ترین گردهمایی بشری مسالمت آمیز در تاریخ رتبه اول را به خود اختصاص داده است.»
ویکی پدیا با این عنوان« بزرگ ترین گردهمایی های مسالمت آمیز در تاریخ» فهرستی از بزرگ ترین اجتماعات مسالمت آمیز بیش از یک میلیون نفر در تاریخ گردآمده در یک مکان و با یک هدف ارائه داده است.

  طولانی ترین سفره غذا

 تعداد زائران تنها نقطه امتیاز زیارت اربعین به شمار نمی آید، زیرا این راهپیمایی میلیونی در سال جاری با خود ارقام و آمار رکورد دار و پیشگام به همراه داشته است که در ابعاد دینی، انسانی و اعتقادی در بردارنده ویژگی ها و معانی عمیقی است
استان «ذی قار» واقع در جنوب عراق امسال شاهد طولانی ترین سفره غذا بود که تقدیم زائران امام حسین (ع) شد. طول این سفره بیش از 20 کیلومتر بود و در بردارنده انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها و شیرینی جات بود و ده ها موکب حسینی در تهیه آن مشارکت داشته اند.
این اولین بار نیست که یک سفره غذای چند ده کیلومتری در جنوب عراق برپا می شود؛ چرا که در هر سال چنین سفره ای پهن می شود و هزاران زائر سفر کرده از بصره به سمت کربلا بر گِرد آن جمع می شوند.

  طولانی ترین پرچم حسینی(ع)

طولانی ترین پرچم حسینی (ع) در کربلای معلی به طول سه هزار متر امتداد یافت که بر روی آن با رنگ قرمز عبارت «یا حسین» نقشه بسته بود. 
این پرچم تقریبا ده روز قبل از اربعین از روستای «الحویش» در استان دیالی به راه افتاد و اهالی این روستا و نمایندگان اداره اوقاف اهل تسنن و تشیع استان و کارکنان اداره های شهرداری، آب و آموزش و پرورش و دانشجویان دانشگاه دیالی و نیروهای نظامی و شماری از شیوخ و شخصیت های برجسته شهر در برداشتن آن مشارکت کردند
این پرچم یک سنت معنوی به شمار می رود که اهالی دیالی در آن مشارکت می کنند و نماد رسالت امام حسین (ع) در راستای اصلاح امت مسلمان و ایستادگی در برابر ظلم و ستم محسوب می شود.

 باشکوه ترین و بزرگ ترین نماز جماعت

کربلای معلی همچنین شاهد برپایی بزرگ ترین نماز جماعت در روز هشتم ماه صفر (18 آبان) بود
این نماز در جاده مواصلاتی میان کربلای مقدس و نجف اشرف به امتداد بیش از سی کیلومتر و با مشارکت هزاران زائر رهسپار شده به سوی کربلا برگزار شد.
سید احمد اشکوری امام این نماز جماعت با شکوه تاکید کرد: «این نماز بنا به رهنمودهای آیت الله العظمی سید علی سیستانی و با مشارکت سه آستان مقدس امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل(س) و امامین کاظمین (ع) اقامه شد و تقریبا سی کیلومتر در چهار محور مواصلاتی کربلا نجف و حله کربلا و بغداد نجف و حله نجف امتداد یافت.»
اشکوری افزود: هدف از اقامه این نماز تقویت مفاهیم دینی و معنوی و اهتمام جستن به عبادات واجب و رساندن پیام به قدرت های شرور و تاریک اندیش است که امیدواریم این اقدام بی نظیر در آینده نیز ادامه یابد.

 حضور 1300 رسانه

در این همایش میلیونی، هزار و سیصد رسانه صوتی تصویری، مکتوب و الکترونیکی عراقی و و خارجی برای پوشش رسانه ای به مدت بیست روز مشارکت داشتند.
در همین راستا رئیس واحد رسانه ای آستان قدس حسینی (ع) اعلام کرد: 30 شبکه ماهواره ای به طور از داخل شهر کربلا و جاده های مسیر زائران به سمت مرقد امام حسین (ع) برنامه مستقیم و زنده پخش کردند و همزمان با آن آستان قدس حسینی ده مرکز رسانه ای مجهز به خدمات اینترنتی جهت ارائه تسهیلات به تیم های رسانه ای فراهم کرد. 

سایر آمارهای خیره کننده

طبق اعلام «قیس خلف رحیمه» فرمانده عملیات «فرات مرکزی» در راهپیمایی اربعین 30 هزار نیروی نظامی و انتظامی جهت تامین امنیت زائران شرکت و حضور فعال داشتند
همچنین 5 هزار نفر از کارکنان وزارت بهداشت عراق به زائران خدمات پزشکی ارائه دادند و نزدیک به هزار وسیله حمل و نقل عمومی وزارت خانه های حمل و نقل و بازرگانی و آستان های مقدس امام حسین (ع) و اباالفضل العباس (س) و دیگر نهادهای دولتی پس از پایان یافتن مراسم زیارت در حمل و نقل زائران مشارکت کردند که آمار آنها همواره بیش از اندازه تصور و پیش بینی ها و ارزیابی ها است.


(چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵) ۲۰:۱۸
https://news.masjed.ir/u/rqb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید