سه شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۲۲۹
گزارشگر : وحید پورتجریشی
.

واکنش ها به حمله انتحاری به مسجد باقرالعلوم (ع) افغانستان

وقوع حمله انتحاری روز گذشته به مسجد باقرالعلوم (ع) کابل، موجب ایجاد واکنش ها و اعتراضات گسترده از سوی مسئولین و نهادهای ملی و بین المللی در این کشور شد.

(سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۱۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از منابع خبری مختلف، گروه های زیادی از داخل و خارج از افغانستان، حمله انتحاری به مسجد باقرالعلوم (ع)، متعلق به شیعیان کابل را به شدت محکوم کرده و خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی میان جامعه شیعیان و اهل تسنن این کشور در برابر چنین حملات وحشیانه ای شده اند.

 

علمای شیعه افغانستان

شورای علمای شیعه افغانستان این حمله را "عمل ددمنشانه و بزدلانه" دانسته و بدون ذکر نام گروه مشخصی به "اشقیای زمان" نسبت داده است. این شورا از حکومت افغانستان خواسته که عاملان این رویداد را مجازات کند.

شورای علمای شیعه که بزرگترین نهاد مذهبی شیعه در افغانستان به حساب می آید، تاکید کرده که "زندگی مسالمت‌آمیز و اخوت اسلامی برادران شیعه و سنی در افغانستان همیشه زبان‌زد بوده و همچون خاری در چشم دشمنان اسلام و وحدت ملی ما بوده و خواهد ماند.‌ بدون شک برادران سنی و شیعه کما فی السابق با جدیت تمام بر تحکیم اخوت اسلامی در کشور تاکید خواهند داشت."

رهبران سیاسی افغانستان

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان حمله به نمازگزاران مسجد باقرالعلوم را به شدت محکوم کرده و حمله به اماکن مقدس را "دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان" دانسته است.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، وی بیان کرده که "جنایت بزرگ کار دشمنان مردم افغانستان" است، اما مشخص نکرده که منظور او از "دشمنان مردم افغانستان" چه کسانی هستند.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری افغانستان به مسئولان مراکز درمانی دستور داده که به زخمیان این رویداد کمک کنند.

همزمان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی نیز ضمن محکوم کردن این رویداد، از عاملان آن به عنوان "تروریست‌" نام برده، اما اشره ای به وابستگی گروهی آن‌ها نکرده است.

او تاکید کرده که "تروریست‌ها" انسان‌های بی گناه، از جمله کودکان را در "مکانی مقدس" هدف حمله انتحاری قرار داده که بیانگر "وحشیگری و بی‌رحمی" عاملان آن است.

عبدالله افزوده که این حمله نمی‌تواند موجب ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان شود و عاملان آن بهای این اقدام خود را خواهند پرداخت.

کمیسیون حقوق بشر

در تازه‌ترین واکنش، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حمله را جنایت جنگی خوانده است. مقام‌های این کمیسیون می‌گویند همه قربانیان این حمله غیر نظامیان بوده‌اند. عبداالاحد فرزام، رئیس دفتر ساحوی این کمیسیون در کابل این حمله هولناک را "جنایت جنگی آشکار" خوانده است.

سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به مسجد باقرالعلوم (ع) کابل را "وحشیانه" خوانده است.

چمپا پاتل، رئیس بخش جنوب آسیای این سازمان با انتشار بیانسه ای در این خصوص گفته است: "حمله به مسجد شیعیان در کابل، حمله ای عمدی و وحشیانه به غیرنظامیان بود. مقامات افغانستان باید فورا در مورد این جنایت تحقیق کنند و عاملان آن را پای میز محاکمه بکشانند. دولت افغانستان مکلف است تا تدابیر موثری در جهت حفاظت از شیعیان افغانستان اتخاذ کرده و به مصونیت عاملان خشونت های گذشته در برابر شیعیان باید پایان داده شود.

 

 


(سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۱۷
https://news.masjed.ir/u/yf8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید