شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۲۲۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد

اسلام هراسی به موجی غالب در غرب تبدیل نخواهد شد

پروفسور «استوارت سیم» فیلسوف معروف انگلیسی معتقد است که اسلام هراسی به موجی غالب در غرب تبدیل نخواهد شد.

(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۰۰

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – جلال حیران نیا: در گفتگو با پروفسور استوارت سیم فیلسوف برجسته انگلیسی استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان به بررسی دلایل تاریخی اسلام هراسی و علل تشدید آن در غرب پرداخته ایم که در ادامه می آید.

ریشه های تاریخی شکل گیری اسلام هراسی در غرب چیست؟

ریشه های اسلام هراسی در غرب به زمانی باز می گردد که مسیحیت تمامی قاره اروپا را فرا گرفته بود. مسیحیت به عنوان مذهبی یکتاپرست، شناسایی هرگونه ادعای مطرح شده از سوی ادیان دیگر را رد کرده و خود را تنها دین راستین می دانست. لذا نه تنها در مورد اسلام هراسی، بلکه هر دین و اعتقاد دیگری به جز مسیحیت را مردود می دانست. جهان مسیحیت نیز به دلیل سیطره اسلام بر فلسطین یعنی سرزمین مقدس مسیحیت به خشم آمده بود و درصدد بازگرداندن آن از طریق جنگ های صلیبی بود. بنابراین نوعی تخاصم میان دو فرهنگ وجود دارد که رفع کردن آن کار ساده ای نیست.

برخی معتقدند که پس از فروپاشی شوروی و سقوط کمونیسم، غرب نیازمند تعریف دشمنی جدید به عنوان جایگزین کمونیسم برای خود شد. آن زمان بود که اسلام جایگزین کمونیسم شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظرم این برداشت صحیح است اما این موضع مساله‌ای بسیار پیچیده است. غرب برای تامین نفت خود به جهان اسلام وابسته است، و از همین روی سیاست خاورمیانه ای آنها به این موضوع گره می خورد. جنگ اول خلیج فارس که بر اثر تجاوز عراق به کویت رخ داد نشان دهنده قدم هایی است که غرب حاضر است در صورت احساس هرگونه خطر علیه تامین نفت مورد نیاز خود به آن دست بزند.

در حال حاضر اسلام هراسی در اروپا تشدید شده است. دلایل آن چیست؟

موج جاری اسلام هراسی در اروپا تا حد زیادی ناشی از گردش سیاسی به سمت راستگرایان است که در پی ورود مهاجران به اروپا تندتر هم شده است. این حقیقت که بخش عمده این مهاجرین مسلمان بوده و از کشورهایی مانند سوریه روانه اروپا شده اند بهانه ای در دست راستگرایانی شده که اداعا می کنند تمدن اروپا در معرض خطر قرار گرفته است.

راستگرایان افراطی که بر سنت و ملی گرایی تاکید دارند، به خارجی ها بسیار بدبین و ظنین هستند و آنها را در زمان ریاضت اقتصادی باری بر دوش نظام های ملی– رفاهی خود می دانند.

هرگونه عمل تروریستی که انجام می شود به سادگی منجر به افزایش احساس ضد اسلامی در کشورهایی همچون فرانسه می شود که بخش قابل توجهی از جمعیتشان را مسلمانان تشکیل می دهند. ایده شناسایی مسلمانان به عنوان دشمنان درونی که توسط راستگرایان افراطی در کمپین های انتخاباتیشان مطرح می شود، تاثیر بسزایی بر افزایش تنش های نژادپرستانه در این کشورها دارد. کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در آمریکا برای اثبات خجالت آور بودن استفاده از چنین تاکتیک هایی کافی است.

تا زمان حل شدن وضعیت پناهندگان، از بین رفتن اسلام هراسی در اروپا تا حد زیادی غیر محتمل خواهد بود. اما در کل به نظر می رسد غرب برای برخورد با بحران سوریه و اتخاذ سیاست مناسب در این خصوص، کاملا سر در گم است. لذا در حال حاضر چشم انداز آینده چندان امیدوار کننده نیست.

آیا شما فکر می کنید اسلام هراسی در آینده موج غالب در جهان غرب خواهد بود؟

من فکر می کنم تا زمان یافتن راه حلی برای بحران پناهجویان، این موضوع به عنوان یک فاکتور در زندگی غربی وجود خواهد داشت. من مطمئن نیستم که این موضوع به جریان غالب تبدیل شود، هرچند در حال حاضر هم تفرقه ای قابل توجه بر سر چگونگی برخورد با مساله مهاجرین یا اعمال تروریستی وجود دارد. نه اینکه همه غربی ها نگاه بدی به اسلام دارند، بلکه خیلی از آنها نسبت به الگوی جامعه چند فرهنگی متعهد هستند. راستگرایان افراطی به شدت با سیستم چند فرهنگی مخالف هستند، اما آنها نماینده همه افکار عمومی در غرب نیستند.

(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۰۰
https://news.masjed.ir/u/nBv
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید