شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۱۹۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گزارشی از کتابخانه مسجد جامع الرسول(ص)

کتابخوانی زیر گلدسته‌ها!

کتابخانه مسجد جامع الرسول در میدان شهید طهرانی‌مقدم(کاج) تهران حدود 400 متر مربع مساحت دارد که در آن حدود 19 هزار جلد کتاب نگه داری و برای استفاده مراجعه کنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

(شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۰۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، داشتن کتابخانه برای اغلب مساجد امتیاز ویژه‌ای است که از طریق آن نمازگزاران به کتاب‌های مورد علاقه خود در زمینه‌های مختلف دینی، علمی و فرهنگی و اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند و به این وسیله یکی دیگر از ظرفیت‌های مساجد برای تامین نیازهای نمازگزاران نمایان می‌شود.

خوشبختانه در برخی از مساجد کشورمان به این امر مهم توجه بیشتری می‌شود و اکنون با اطمینان می‌توان ادعا کرد که کتابخانه‌های تعدادی از مساجد از استانداردهای لازم برخوردار هستند و تقریباً اکثر نیازهای یک کتابخانه عمومی در این بخش‌های فرهنگی تامین شده است. یکی از این واحدهای فرهنگی، کتابخانه مسجد الرسول(ص) در میدان طهرانی مقدم تهران است که در گزارش زیر به موقعیت، ابعاد و ویژگی‌های آن پرداخته شده است.

مسجد الرسول(ص) در ضلع شمال غربی میدان شهید طهرانی‌مقدم سعادت‌آباد واقع شده که کتابخانه نسبتاً بزرگ آن در ضلع شمالی میدان و در کوچه نهم قرار دارد. ساخت و شروع به کار این مسجد به سال 1367 برمی‌گردد که بانی آن، حاج عزیز الله بیگی در سال 1379 به رحمت خدا پیوسته و از آن زمان به بعد تولیت مسجد را فرزند آن مرحوم (احمد اسحق بیگی) به عهده دارند.

ساختمان کتابخانه این مسجد در مجتمع «نیایش» قرار دارد که جزو املاک مسجد محسوب می‌شود و در کوچه بالایی ضلع شمالی ساختمان اصلی مسجد واقع شده است. سید علی طباطبایی، مسئول امور فرهنگی و اداری مسجد در این باره می‌گوید: «فضای قدیمی کتابخانه مسجد به سال 1377 بر می‌گردد که در فروردین سال 1388 هم بنای جدید ساخته شد و اکنون در بنای جدید به مراجعه کنندگان خدمات لازم ارائه می‌شود.»

فضای فعلی کتابخانه حدود 400 متر مربع است که در آن حدود 19 هزار جلد کتاب نگهداری و برای استفاده مراجعه‌کنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. زمان خدمات‌دهی کتابخانه هم در طول روز معین شده که از ساعت 8 صبح شروع و تا ساعت 6 عصر این فعالیت ادامه می‌یابد. روزهای زوج به آقایان اختصاص یافته و در روزهای فرد هم خانم‌ها می‌توانند از منابع و امکانات این مرکز فرهنگی استفاده کنند.

از لحاظ موضوع کتاب‌های موجود در مخزن کتابخانه هم تنوع لازم دیده می‌شود، ولی در حوزه‌های دینی آثار شاخص فراوانی به چشم می‌خورد. انواع کتاب های علمی، فرهنگی و اجتماعی و کمک آموزشی هم در این کتابخانه موجود است که علاقه مندان از آنها استفاده می کنند. همچنین بخش مجلات و روزنامه‌های یومیه از قسمت‌های فعال و پرطرفدار کتابخانه است که اغلب به موقع به روز می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد.

تعداد اعضای ثابت و فعال کتابخانه مسجد الرسول(ص) بیش از 300 نفر است که این تعداد اغلب از فضای کتابخانه استفاده می‌کنند. هنگام ظهر برای اقامه نماز و صرف نهار، حدود یک ساعت درهای کتابخانه بسته است و اگر در این ساعت افرادی بخواهند در فضای داخلی کتابخانه بمانند، باید با رعایت سکوت در داخل کتابخانه بمانند و ترددی نداشته باشند. برای ورود و خروج افراد از فضای داخلی کتابخانه در طول روز هم محدودیت‌های خاصی لحاظ شده تا کسانی که به این مکان مراجعه می‌کنند از زمان تعیین شده استفاده بهینه داشته باشند؛ مراجعه‌کنندگان به فضای داخلی کتابخانه در حدود 3 ساعت مفید از این امکانات این محیط استفاده می‌کنند.

طبقه‌بندی به شیوه جدید

مسئولان کتابخانه مسجد جامع الرسول(ص) برای به روز کردن بخش‌های فنی کتابخانه تلاش کرده و قسمت‌های وسیعی از آن را به سیستم‌های جدید مجهز کرده‌اند. از جمله در بخش طبقه‌بندی قفسه‌های کتابخانه، از الگوی کتابخانه ملی ایران سود جسته و لیبل‌بندی طبقات قفسه‌ها را بر اساس کتابخانه ملی تنظیم و هماهنگ کرده‌اند. این شیوه لیبل‌بندی برای تسهیل در ارائه خدمات به مراجعه کنندگان امکانات متعددی را در اختیار کتابداران و استفاده‌کنندگان از منابع کتابخانه قرار می‌دهد. همچنین از یک سال پیش این کتابخانه به سیستم کامپیوتری هم تجهیز شده که این شرایط شیوه خدمات‌رسانی به مراجعه‌کنندگان را به مراتب آسان و تسهیل کرده است.

فعالیت‌های جانبی

حسین رضا رجبی، یکی از جوانان نمازگزار و از اعضای فعال کتابخانه مسجد است. او درباره فعالیت‌های جنبی کتابخانه می‌گوید: «یکی از بخش‌های جانبی، راه‌اندازی واحد سی دی خانه است که در آن، سی دی‌های مورد نیاز مراجعه کنندگان در زمینه‌های مذهبی، درسی، علمی و تفریحی ارائه می‌شود و اکثر اعضای کتابخانه از مخاطبان اصلی این سی دی خانه هستند.»

استقبال از کتاب‌های کمک درسی موجود در کتابخانه مسجد از سوی دانش‌آموزان هم موضوعی است که سید مسعود پروانه، از اعضای فعال کتابخانه به آن اشاره می‌کند. به گفته وی، اکثر دانش‌آموزانی که به مقاطع تحصیلی بالاتر صعود می‌کنند، کتاب‌های کمک درسی خود را برای استفاده دیگر دانش‌آموزان در اختیار کتابخانه مسجد قرار می‌دهند.

(شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۰۳
https://news.masjed.ir/u/p4s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید