پنج شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۱۹۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
.

مسجد پناهگاهی در گرداب دغدغه‌ها و اضطراب‌ها

امام صادق (ع) مسلمانان را سفارش می کند تا به هنگام رویارویی با مشکلات و بروز غم و اندوههای دنیوی، وضو بگیرند و به مسجد وارد شوند و در آن دو رکعت نماز بگزارند و برای برطرف شدن مشکلات و سختی ها دعا کنند.

(پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان هر انسان و جامعه‌ای در طول زندگی با رویدادهای سخت و طاقت فرسایی روبه رو خواهد شد. انسان مسلمان برای رویارویی با این مشکلات به منبع و مبدا همه قدرتها که ذات پاک خداست رو می آورد. گر چه روی آوردن به خداوند متعال در هر مکانی امکان پذیر است ؛ ولی مسجد از آن رو که خانه خداست ، برترین مکان برای این گرایش قلبی است. زیرا مسجد پناهگاهی است که انسان را از گرداب دغدغه ها و اضطراب ها نجات می دهد و به ساحل آرامش و سکون می رساند .

 از همین رو امام صادق (ع) مسلمانان را سفارش می کند تا به هنگام رویارویی با مشکلات و بروز غم و اندوههای دنیوی، وضو بگیرند و به مسجد وارد شوند و در آن دو رکعت نماز بگزارند و برای برطرف شدن مشکلات و سختی ها دعا کنند.

 «مَا یَمْنَعُ‏ أَحَدَکُمْ‏ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیَا أَنْ یَتَوَضَّأَ ثُمَّ یَدْخُلَ مَسْجِدَهُ‏ فَیَرْکَعَ رَکْعَتَیْنِ فَیَدْعُوَ اللَّهَ فِیهَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یَقُولُ‏ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة ». چه چیز شما را مانع مى‏ شود که هر گاه وارد شود، اندوهى از اندوههاى دنیا بر کسى از شما از اینکه وضو بسازد سپس داخل مسجد شود و دو رکعت نماز بجاى آورد و در آن نماز خداوند را بخواند، آیا نشنیده‏اى که خداى متعال میفرماید: وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ (یعنى طلب یارى نمائید بواسطه صبر و نماز، در سختیها و گرفتاریها(.

 همچنین در برخی روایات توصیه شده  تا مردم در رخدادهای وحشتناک مانند خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی به مسجد پناه ببرند و نماز آیات را در خانه خدا بر پا دارند.

«"إِنَّ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ یَجْرِیَانِ بِتَقْدِیرِهِ وَ یَنْتَهِیَانِ إِلَى أَمْرِهِ وَ لَا یَنْکَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَ لَا لِحَیَاةِ أَحَدٍ فَإِذَا انْکَسَفَ أَحَدُهُمَا فَبَادِرُوا إِلَى مَسَاجِدِکُم‏» پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرموده است: همانا خورشید و ماه دو نشانه از نشانه ‏هاى خداوند متعال است، که به تقدیر او حرکت مى‏ کنند و فرمانبردار و مطیع امر خداى متعالند، و به سبب مردن و زندگى یا زنده شدن کسى منکسف نمى ‏شوند و نمی گیرند، پس هر گاه یکى از آن دو (خورشید و ماه) گرفت، در این صورت وقت را از دست ندهید و براى خواندن نماز در رفتن به مساجد خود پیش دستى کنید.

 

برگرفته از کتاب کوی دوست، رحیم نوبهار

(پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۰۰
https://news.masjed.ir/u/w4a
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید