سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۱۷۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه دوک آمریکا مطرح کرد:

لزوم بهره‌گیری فقه از دانش روز برای پاسخگویی به سوالات جدید

پروفسور امید صفی مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه دوک آمریکا با اشاره به لزوم کاربست دانش روز برای پاسخگویی فقه به سوالات جدید گفت: واضح است که ما در شرایط فعلی در حال مواجهه با شبهات و سوالاتی هستیم که علمای دینی ما پیش از این با آن مواجه نبوده اند.

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۵:۲۶

پروفسور امید صفی، مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه دوک آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص این موضوع که چگونه می توان فقه را با مسائل روز منطبق کرد گفت: دانش روز جهان جواب این پرسش است. واضح است که ما در شرایط فعلی در حال مواجهه با شبهات و سوالاتی هستیم که علمای دینی ما پیش از این با آن مواجه نبوده اند. لذا نیازمند دادن پاسخی جدید به این سوالات جدید هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: یعنی ما باید علمای دینی خود را در ارتباط با سایر دانشمندانی قرار دهیم که در زمینه علوم طبیعی، اخلاق و علوم اجتماعی مشغول مطالعه و تحقیق هستند.

پروفسور امید صفی در ادامه با اشاره به لزوم گفتگو میان دانشمندان حوزه های مختلف تأکید کرد: ما نیازمند ایجاد گفتگو میان دانشمندان مختلف خود با یکدیگر هستیم تا بتوانند یافته های مطالعات حوزه خود را در اختیار هم قرار دهند و از این یافته ها جهت تنویر برخی مسائل بهره ببرند.

محقق پیشین دانشگاه هاروارد در خصوص این موضوع که آیا فقه می تواند به پرسشهای جدید مطابق با اصول قدیمی پاسخ دهد نیز گفت: من فکر می کنم که بسیاری از اصول دوست داشتنی و زیبا هستند، اما در عین حال ضرورتی برای گسترش اجباری آنها در جهت احاطه تمام بشریت، به خصوص زنان غیر مسلمان نیست.

وی در پایان افزود: در اینصورت می توانیم بر اساس «و لقد کرمنا بنی آدم» و آموزه های قرآن زندگی کنیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، پروفسور امید صفی ضمن تدریس علوم دینی در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا، در حال حاضر نیز رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه دوک آمریکاست. وی معاون کمیته مطالعات اسلام آکادمی دین آمریکاست.

«مسلمانان پیشرو»، «صدای تغییر»، «خاطرات محمد(ص)»، «صداهای مسلمانان آمریکا» از جمله آثار صفی به شمار می روند. کتاب «خاطرات محمد(ص)» اثر امید صفی به زبان انگلیسی در مورد حضرت محمد(ص) است که تاکنون به فارسی ترجمه نشده است. 

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۵:۲۶
https://news.masjed.ir/u/qg9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید