سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۱۷۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت/حجت‌الله عبدالملکی

چگونه در پیاده‌روی اربعین مبلغ اقتصاد مقاومتی باشیم؟

زیارت اربعین که در آن میلیون ها نفر از بیش از 80 کشور جهان حضور دارند، بهترین فرصت برای طرح نظریه اقتصاد مقاومتی جهانی و شکل دهی اولیه جبهه جهانی مقاومت اقتصادی در مقابل معدود مستکبران اقتصادی عالم است.

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، بر کسی پوشیده نیست که پیاده روی اربعین بزرگترین گردهمایی شیعیان در طول تاریخ بوده و است گردهمایی که در عین نظم،  انظباط و تعاون توامان نشان دهنده ارادت افرادی به مکتب اهل بیت است.

بنا به اظهار نظر اکثر کارشناسان و تحلیل گران بزرگترین مشکل در حال حاضر جهان تشیع مشکلات اقتصادی و امنیتی است، رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته به کرات از اهمیت اقتصاد در پیش برد تمدن اسلامی سخن گفته اند حتی در شش ماهه اول سال جاری رهبری بیشترین کلید واژه ای که به کار برده اند اقتصاد مقاومتی بوده است که این مسائل نشان دهنده اهمیت والای این موضوع در بیان ایشان است.

در همین خصوص حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی نوشتاری درباره بستر اربعین و اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی نوشته است. در این یادداشت به مهم ترین حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی یعنی فرهنگ اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است و اقتصاد مقاومتی را نظریه‌ای برای رهایی و پیشرفت اقتصادی همه ملت‎های مستضعف جهان معرفی شده است.


اسلام دینی است برای سعادت همه انسان های جهان "وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ" (انبیاء/107)؛

زیارت اربعین که در آن میلیون ها نفر از بیش از 80 کشور جهان حضور دارند، بهترین فرصت برای طرح نظریه اقتصاد مقاومتی جهانی و شکل دهی اولیه جبهه جهانی مقاومت اقتصادی در مقابل معدود مستکبران اقتصادی عالم است.
مناسب بود مسولین امر برگزار کننده این همایش جهانی از این فرصت به نحو مناسبی جهت تبلیغ اقتصاد مقاومتی استفاده می‌کردند. اما حالا که چنین فضای تبلیغ منسجمی ایجاد نشده است دغدغه مندان مسائل اقتصادی خود می‌توانند در قالب یک مبلغ پا به عرصه تبلیغ بگذارند و مسائل کلی و مبنایی اقتصاد مقاومتی را بیان کنند در این مسیر  هرکس، به هر زبانی که می تواند (انگلیسی، عربی یا ...) در فرصت های مصاحبت با اتباع کشورهای دیگر، به طرح ایده اقتصاد مقاومتی بپردازد.

بیان ضرورت "اقتصاد مقاومتی جهانی" می تواند با طرح سوالاتی مانند موارد ذیل آغاز شود:

الف. شناسایی دشمنان خارجی:
1. آیا می دانید: سالانه هزار میلیارد دلار از دسترنج ملت ها توسط آمریکا سرقت می شود؟؟؟
 2. آیا می دانید: سیاستهای اقتصادی آمریکایی (از طریق صندوق بین المللی پول و بانک جهانی) باعث فلاکت 75 کشور جهان شده است؟؟؟
 3. آیا می دانید: کشورهای مستکبر (در راس آنها آمریکا) تمام تلاش خود را بکار می گیرند برای تضعیف اقتصاد ملت های دیگر تا انحصار خود را بر جهان حفظ کنند؟؟؟
 4. و آیا می دانید: یک سوم فروش محصولات جهان متعلق به 100 شرکت عمدتا امریکایی و اروپایی است؟؟؟
 5. آیا می دانید: 3 صنعت اول جهان عبارتند از: اسلحه سازی، س*ک*س و مواد مخدر؟؟؟ در حالیکه سالانه صدها هزار نفر از بی غذایی و کمبود دارو می میرند؟؟؟
 6. آیا می دانید: سرمایه صنایع اسلحه سازی، س*ک*س و مواد مخدر از طریق استعمار نوین از جیب ملت های جهان تامین می شود؟؟؟
 7. آیا می دانید: براساس نظریه اقتصاد غربی، ترویج بیماری های فراگیر (مانند ایدز، انفولانزا و سیاه زحم) در شرایطی برای کنترل عرضه نیروی کار (تنظیم بازار کار) مجاز است؟؟؟ و خود آنها گاهی اقدام به چنین مواردی کرده اند؟؟
 8. آیا می دانید: سران استکبار برای تقویت اقتصاد خود در صورت نیاز اقدام به جنگ (یا جنگ افروزی) می کنند؟؟؟ و آمریکایی ها بارها این کار را کرده اند؟؟؟
 9. آیا می دانید: غربی ها برای منافع خود، گاهی بخشی از محصولات را معدوم می کنند؟؟؟ (مثلا بخشی از گندم خود را معدوم می کنند، تا قیمت آن افزایش یابد!!)
 10. آیا می دانید: عملیات تجارت جهانی اگر به ضرر کشورهای مستکبر تمام شود، آنها همه قواعد بازی را بر هم می زنند و از قواعد سازمان تجارت جهانی تخلف می کنند؟؟؟ (و آیا می دانید بیشترین شکایت ها درسازمان تجارت جهانی متوجه آمریکاست؟ آمریکایی که برای منافع خود کرارا قواعد این سازمان را- که خودش بنا نهاده- نقض کرده است؟)

 ب. شناسایی دشمنان داخلی:
 1. آیا می دانید: کشورهای مستضعف عمدتا مواد خام کم ارزش می فروشند و محصولات صنعتی گران قیمت می خرند؟؟؟ (شما در تجارت با غرب، چه می فروشید و چه می خرید؟ ارزش کدام یک بیشتر است؟؟؟)
 2. شما الگوی مصرف تان را براساس مصالح خودتان تنظیم کرده اید؟ یا خواست کشورهای غربی؟؟؟ (چه کسی برای ملت های جهان الگوی مصرف طراحی می کند؟؟؟)
 3. آیا گارد خود را برای تهاجم اقتصادی مستکبران باز گذاشته اید؟؟؟ برای مقابله با خطر تحریم چه اندیشیده اید؟؟؟
 4. آیا بهترین و صالح ترین افراد کشورتان اقتصاد شما را اداره می کنند؟؟؟
 5. خریدهای شما باعث اشتغال هموطنانتان می شوند یا کارگران کشورهای دیگر؟؟؟
 6. آیا از منابع و توانمندی های کشورتان آگاهی دارید؟؟؟
 7. مسئولان و نخبگان شما به چه کسی می اندیشند؟ ملت خودتان یا بیگانگان؟؟؟
 8. مسئولان و دانشمندان شما مشغول حل مسایل کشورتان هستند یا مساله هایی که غربی ها مطرح می کنند؟؟؟
 9. چه کسی به آمریکا و غرب اختیار غارت ملت ها را داده است؟؟؟

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۲۰
https://news.masjed.ir/u/vsu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید