سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵ / ۰۶:۰۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۱۵۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
محقق آمریکایی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد:

​اسلام هراسی کارکردی ایدئولوژیک و سیاسی برای غرب دارد

«استفن لندمن» نظریه پرداز برجسته آمریکایی معتقد است بعد از پایان جنگ سرد و به دلیل فقدان دشمن کمونیستی برای غرب، اسلام به عنوان «دشمن دیگر» جایگزین کمونیسم شد و اسلام هراسی جایگاه قابل توجهی پیدا کرد.

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۶:۰۰

پایگاه تخصصی مسجد، گروه دین اندیشه / جلال حیران نیا: یکی از مولفه‌های تقویت کننده پوپولیسم «دیگرهراسی» است، دقیقا همان چیزی که موتور محرکه کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا را تشکیل می‌داد. او گاهی از مهاجران و گاهی از اسلام رادیکال به عنوان تهدید حیاتی برای آمریکا یاد می‌کند و راه حل‌های او هم بسیار ساده است، مهاجران را اخراج کنید، میان مرز آمریکا و مکزیک دیوار بکشید و مسلمانان را به آمریکا راه ندهید. در زمان جنگ سرد از کمونیسم به عنوان «دیگر» نام برده می شد. اما بعد از فروپاشی شوروی کمومنیسم به اسلام هراسی تبدیل شد. پس از آن بود که اسلام هراسی «Islamophobia» شدت یافت. در واقع اسلام هراسی کارکردهای ایدئولوژیک و سیاسی برای غرب دارد.

«استفن لندمن» دانش آموخته دانشگاه هاروارد و نظریه پرداز محقق آمریکایی و نویسنده آثاری چون «چگونه وال استریت آمریکا را می بلعد»، «شغل بانکداری» و «باتلاق عراق» است. آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با استفن لندمن است.

 جابه‌جایی آنتی‌ترامپیسم با اسلام‌هراسی

این نظریه پرداز برجسته آمریکایی با اشاره به این‌که در حال حاضر «آنتی ترامپیسم» با اسلام هراسی جا به جا شده است گفت: البته من امیدوارم که زشتی آن مجددا رو شود. به خصوص اینکه (با روی کار آمدن ترامپ) جنگ های امپریالیستی آمریکا علیه مسلمانان، چیزی است که جانشین اوباما می شود.

وی در ادامه افزود: رسانه های دون پایه و کثیف غربی این را بیان نمی کنند که واشنگتن داعش و دیگرگروه های مانند آن را ایجاد کرده و از آن سو داعیه دار جنگیدن علیه تروریسم است. این یکی از آن ادعا های مضحکی است که تنها تعداد کمی از مردم آمریکا و غرب آن را باور دارند.

مولف «چگونه وال استریت آمریکا را سر کیسه کرد» در ادامه یادآور شد: واشنگتن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال جانشین کردن دشمن جدید به جای اتحاد جماهیر شوروی و کمونیسم بود.

 

ترامپ تلاش می‌کند تا چهره‌ای اهریمی و سیاه از اسلام ارائه دهد

لندمن تأکید کرد: در این راستا رسانه های غربی با نسبت دادن اقدامات تروریستی به اسلام تلاش می کنند که اسلام را دینی را خشن توصیف کنند که تمام مشکلات غرب را به آن نسبت بدهند. در این راستا تلاش شد تا چهره ای اهریمنی و سیاه از اسلام به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: این در حالی است که تروریسم نسبتی با هیچ دینی ندارد بلکه در میان جریانهایی که خود را منتسب به مسیحیت و یا یهودیت می دانند نیز شاهد تروریسم هستیم. البته که هر دین الهی اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت با تروریسم مخالف است.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد در ادامه تأکید کرد: بر همین اساس بود که با پایان یافتن جنگ سرد و شکست کمونیسم غرب تلاش کرد تا یک دشمن جدید بیابد تا بر پایه آن بتواند در مقابل هویتی سلبی(اسلام) برای خود هویتی بیابد.

لندمن یادآورشد: در واقع با تعریف یک «دیگری»(other) بتواند برای «خود»(same) هویتی ایجاد کند.

 

کارکردهای سیاسی و ایدئولوژیک اسلام‌هراسی برای غرب

نظریه پرداز آمریکایی در ادامه تصریح کرد: اسلام هراسی کارکردهای سیاسی و ایدئولوژیک برای غرب و به ویژه برای آمریکا دارد. بدین صورت که مفهوم موسوم به اسلام رادیکال دشمن جدید آمریکا است که به خصوص در مناطق آسیای میانه، آسیای مرکزی و جنگ های متجاوزانه شمال آفریقا، می خواهد با این بهانه کشورهای مستقل را تبدیل به نوکر و برده خود کند.

لندمن در پایان یادآور شد: آمریکا به دنبال تسلط بر کل کره زمین، از جمله منابع و انسان های آن است. کشورهای مستقل مانند روسیه، چین و ایران هم به عنوان هدف قرار دارند و آمریکا به دنبال تغییر رژیم سیاسی در آنهاست. جنگ، استراتژی اصلی مورد انتخاب آمریکا است.

 

(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۶:۰۰
https://news.masjed.ir/u/hpr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید