چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۰۵۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر ناحیه شهید بهشتی:

مسجد محور مقابله با استکبار است

حجت‌الاسلام کرمانی گفت: اگر قرار باشد که در مقابل استکبار بایستیم و در مقابل آن به عنوان یک هسته مقاومت نقش ایفا کنیم، مناسب ترین محل برای تحقق آن، مسجد است. زیرا مسجد محور مقابله با استکبار است.

(چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۶:۲۰

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در سیزده آبان 1343، سیزده آبان 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند. اما ریشه همه این تحولات در مسجد شکل گرفت. سخنرانی تاثیر گذار و سر نوشت ساز امام خمینی(ره) در سال 43 علیه کاپیتالاسیون، در مسجد اعظم قم به مبارزه علیه استکبار قوت بخشید و محور مبارزات را قوت بخشید. برای بررسی بیشتر نقش مساجد و ائمه جماعات در مقاومت و مبارزه با استکبار با حجت الاسلام و المسلمین محسن کرمانی مدیر ناحیه شهید بهشتی گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

*نقش مساجد در رویداد بزرگ سیزده آبان چگونه بود؟

ریشه اتفاقاتی که در سیزده آبان سال 57 رخ داد به سال 1343 بر می گردد. ریشه اصلی رویداد بزرگ سیزده آبان، استکبار ستیزی بود. در حقیقت اعتراض بزرگی به خود فروختگی رژیم پهلوی و نفوذ امپریالیسم در کشور بود. سخنرانی امام خمینی در سال سیزدهم آبان 43 در مخالفت با کاپیتالاسیون بود. همچنین سیزدهم آبان 1357 روز اوج تظاهرات و مخالفت دانش‌آموزان و دانشجویان علیه رژیم پهلوی بود. اتفاق مهم دیگری که در سالگرد چنین روزی اتفاق افتاد، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود. که در ادامه مبارزات استکبار ستیزی و استعمار ستیزی صورت گرفت.

نقش مسجد و ائمه جماعات در این اتفاقات، در حقیقت روشنگری مردم و دانش آموزان و دانشجویانی بود که این اتفاقات را رقم زدند. سخنرانی امام خمینی(ره) در فروردین 1343 که بنیان مبارزات استکبار ستیزی را رقم زد، نیز در در مسجد اعظم قم صورت گرفت.

آنچه که از یک مسجد تراز و ایده آل اسلامی توقع می رود این است که استکبار ستیزی را بین نمازگزاران خود تبیین کند و بصیرت را نسبت به اینگونه موضاعات در آنها تقویت کند. قبل از انقلاب اسلامی اکثر ائمه جماعات در تبیین این مساله همت والای داشتند. بسیاری از کسانی که در سیزده آبان 57 و 58 نقش آفرینی کردند در مساجد رشد کرده بودند. اکثر دانش آموزان شهیدِ آبان سال 57 مسجدی بودند. کسانی که در مساجد تربیت شده بودند. همچنین دانشجویانی که دست به تسخیر لانه جاسوسی زدند، نیز در همین مساجد رشد کرده بودند. دانشجویانی که بعد ها در جبهه های جنگ قهرمانانه جنگیدند و شهید شدند.

*مسجد به عنوان پایگاه استکبار ستیزی چگونه می تواند جریان استکبار ستیزی را زنده نگه دارد؟

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود مسجد را به عنوان هسته مقاومت معرفی کردند. هسته مقاومت لوازم منحصر به خود را دارد. یکی از لوازم آن رو حیه استکبار ستیزی است که باید در مسجد وجود داشته باشد. چنانچه روحیه استکبارستیزی در مسجدی وجود نداشته باشد، به هسته مقاومت دست نمی یابد.

اگر قرار باشد که در مقابل استکبار بایستیم و در مقابل آن به عنوان یک هسته مقاومت نقش ایفا کنیم، مناسب ترین محل برای تحقق آن، مسجد است. چنانچه جاهای دیگر نیز بخواهند در مقابل اسستکبار بایستند باید به مسجد وصل شوند،  زیرا مسجد محور مقابله با استکبار است. چنانچه در این امر از مسجد دور شوند دچار انحراف می شوند. همانطور که منافقین، داعیه مقابله با امپریالسم را داشتند که با دوری از مسجد نهایتاً راه را گم کرده و حتی به نوعی، به استکبار نیز کمک کردند. برای تحقق یک استکبار ستیزی ناب و خالص باید هسته آن در مساجد شکل بگیرد.

*ائمه جماعات به عنوان محور فکری و مدیریتی مساجد، برای تطبیق شرایط آن روزگار و حضور جوانان آرمانگرای انقلابی با شرایط کنونی چه نقشی می توانند داشته باشند؟

ائمه جماعات در مرکز هسته استکبار ستیزی و مقاومت قرار دارند. چون مدیر مسجد امام جماعت است، بسیاری از مردم احکام دین خود را از او می آموزند تنها درصد کمی از مردم مبانی دینی خود را از منابع دیگر کسب می کنند. به عنوان مثال مردم در بسیاری از موارد آموخته های دینی خود را از امام مسجدشان نمی آموزند. غالب مردم دینشان را از مساجد و ائمه جماعاتشان فرا می گیرند از این رو، ائمه جماعات نیز باید استکبار ستیزی را محور آموزه ها و تعالیم خود قرار دهند.

*مساجد تا چه حدی می توانند سیاسی باشند و آموزه های انقلابی را انتقال دهند؟

سیاست و سیاسی بازی دو امر متفاوتند. فضای مساجد نباید به سمت سیاسی بازی برود. در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری فضای جدیدی از سیاست را به روی ائمه جماعات باز کردند. ایشان فرمودند که سیاست یعنی اینکه مسائل کلان را برای مردم ترسیم و به آنها منتقل کنیم. سیاست درست آن است که سبک زندگی درست به مردم معرفی شود.

چنانچه با تعریفی که مقام معظم رهبری از سیاست داشتند به بحث های سیاسی نگاه کنیم، همه مسائل مسجد سیاسی محسوب شده و وظیفه اصلی آن تبیین و بصیرت افزایی در این مسیر به مردم تعریف می شود. مسجد چنانچه از این سیاست خارج شود، به وظیفه خود عمل نکرده است.

* آرمانگرایی جوانان برای محقق کردن استکبار ستیزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جوانان امروز برای زنده نگه داشتن هسته مقاومت چه آرمانی باید داشته باشند؟

البته در حال حاضر آرمانگرایی باید تعدیل شود. آرمان جوانان 57 با آرمان جوانان امروزی متفاوت است. آنها به سرنگونی رژیم طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی می اندیشیدند. آرمانی که جوانان امروز باید داشته باشند، گسترده تر شده است. آرمان ها اکنون باید در راستای مقاومت و مسائل جهانی تری است. پیروزی و سرافرازی انقلاب و پیشرفت اقتصادی، سیاسی و علمی کشور باید از جمله آرمان های جوانان امروز باشد. آرمان جوانان امروز باید پیشرفت ایران اسلامی در منطقه و سرفرازی آن در دنیا و مقابله با استکبار باشد. 

 

(چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۶:۲۰
https://news.masjed.ir/u/lss
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید