دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۵
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۰۲۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی

مدیریت هر محله باید براساس مسجد محوری انجام شود

سید صمصام‌الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه می توان هر محله را با مدیریت امام جماعت مسجد اداره کرد، گفت: هر مسجدی با امام و امتش، یک جمهوری اسلامی در مقیاسی کوچک است.

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۵:۱۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و امام جمعه پردیسان قم، طرحی را برای اداره جامعه با محوریت مسجد تدوین کرده که اکنون در مرحله اجرا در پردیسان  شهر مقدس قم قرار دارد. وی در گفت وگویی ابعادی از این طرح را تشریح کرد.

حجت الاسلام صمصامی در ابتدای سخنانش در مورد اهمیت مسجد گفت: هر مسجدی با امام و امتش، یک جمهوری اسلامی در مقیاسی کوچک است، یعنی هر محله یک سلول بنیادین از نظام جمهوری اسلامی است، همانند عکس ۳ در ۴ که کوچک شده تصویر بزرگ تر است. امام جماعت مسجد، رهبر کوچک و شورای امر به معروفش که همان قوه قضائیه محسوب می شود. برای پیشگیری از جرائم و پاکسازی محیط و امنیت اخلاقی؛ شورای اجرائی اش کابینه محله است و رئیس کابینه، محله یار است. محله یار، مثل رئیس جمهور منتخب مردم است و دوایر دولتی آن در بخشهای آموزشی، خدمتی، امنیتی، انتظامی و ... عضو این کابینه هستند. هیئت امنای این مسجد به مثابه و منزله قوه مقننه هست که سیاستگذار و برنامه ریز است یعنی در حقیقت امر به معروف و کابینه محلی و هیئت امنا سه قوه هستند.

وی افزود: ولی فقیه در این مقیاس کوچک، همان امام جماعت مسجد است. معمومین و مردم محله، امت هستند. همه مسئولان منتحب مردم هستند، یعنی مردم، هیئت امنا را انتخاب می کنند. حالت پارلمانی دارد. هیئت امنا، محله‌یار را انتخاب می کنند و همچنین شورای امر به معروف را انتخاب می کنند. این کشور کوچک جمهوری اسلامی می تواند دارای ۱۰ هزار جمعیت باشد. رهبر معظم فرمودند: که مدینه در دوران پیامبر(ص) ۱۰ هزار جمعیت داشت، وقتی مدینه ۱۰ هزار جمعیت داشت و به این خوبی اداره می شد، هر محله در طرح ما هم به طور میانگین ۱۰ هزار جمعیت می تواند داشته باشد، ممکن است محله‌ای بیشتر یا محله ای کمتر جمعیت داشته باشد. این اجتماع می تواند به منزله کشور عمل کند و برای امنیت، جرائم، منکرات و خدمات، قانون و برنامه بومی داشته باشد.

این کارشناس مدیریت اسلامی در ادامه سخنانش اظهارداشت: در ادامه این وضعیت مثلا هر ۶ محله نزدیک به هم، ناحیه را تشکیل می دهند. هر ناحیه همانند محله جمهوری اسلامی خواهد بود که از محله بزرگتر است. امام ناحیه، منتخب امام‌های محلات است یعنی امام جماعتهای محله، یکی را از بین خودشان به عنوان امام ناحیه انتخاب می کنند که آن امام دارای بعد ناحیه ای می شود. قوای سه گانه او توسعه پیدا می کند. قلمرو آن هم گسترش می یابد. امر به معروف برای کل ناحیه دارد. کابینه محلی دارد. در این حالت محله یار به شهردار ناحیه می شود. هیئت امنا می تواند توسعه پیدا کند برای کل ناحیه به گونه ای که مسئولان هیئت امناهای آن شش محله در هیئت امنای بالادستی شرکت داشته باشند. محله یارهای محله ها می توانند در شورای اداری ناحیه شرکت داشته باشند که این حلقه ها با هم وصل شود. دوباره در مرحله بعد هر چند ناحیه می تواند تشکیل یک منطقه را بدهد به همین ترتیب مثل زره حضرت داوود(ع) بافته می شود تا مرحله های بالاتر می آید تا به ولی فقیه برسد.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات محله با ناحیه و منطقه به صورت حلقه ـ حلقه خواهد بود، گفت: در این صورت هیچ مشکلی به وجود نمی آید یا اگر به وجود بیاید، در همان محله خودش حل می شود. مساجد با یکدیگر به شکل شبکه عمل می کنند و سلسله مراتب دارند. خودجوش، مردمی و منتخب هستند. اصطلاحا مردم‌سالاری دینی حکمفرما خواهد شد. مردم در انتخابات محله نقش اصلی را دارند و به همین ترتیب در انتخابهای رده های بالاتر نقش دارند و این شکل مزایایی دارد که اگر ولی امر خواست اقتصاد مقاومتی یا سبک زندگی اسلامی یا جنگ نرم، مهندسی فرهنگی و ... را اجرایی کند با این شبکه آماده، پیوسته، منظم و مجموعه ای که مثل زره حضرت داوود(ع) است می تواند جوشن صغیر و جوشن کبیر داشته باشد.

امام جمعه پردیسان تصریح کرد: این کشورهای کوچک محلی با محلات دیگر در رقابت قرار بگیرند و همدیگر را تأیید کنند و برای محله خودشان آبادی به ارمغان بیاورند. فقرزدایی کنند. یک محله ۱۰ هزار نفره می تواند ازدواج آسان را با کمک خیرین منطقه بسیار راحت و حتی به صورت رایگان برگزار کند و زوجهای جوان از خدمات عمومی سالن، ولیمه، جهیزیه و ... برخوردار شوند. حتی هر محله خانه هایی داشته باشد که به افرادی که تازه ازدواج می کنند بدهد. در هر محله نیازمندان را به صورت بسیار راحت می توان شناسایی کرد. می توان به راحتی مشخص کرد که هر محله چند خانواده آسیب پذیر، چند خانواده بد سرپرست، چند خانواده خودسرپرست و ... دارد.  مثل مدینه که پیامبر(ص) نمی گذاشت بیوه، یتیم، مستمند و سالمند فقیری بماند.

در هر محله می توان تعیین کرد چند تا دانشمند و نخبه وجود دارد. چند تا نابغه وجود دارد. هر محله می تواند نخبه های خود را تحت پوشش بگیرد و تا عالی ترین درجه تحصیلات از آنها حمایت کند. هر کس که ناحیه کوچکی را خوب اداره کرد هم ثواب اخروی می برد و هم امام و سران قوا می توانند به درجات ناحیه و منطقه و بخش و شهرستان، استان و کشور ارتقا پیدا کنند. هر محله ای بودجه خود را از وجوهات تأمین و در همان محله صرف شود. اگر مردم وجوهات خود را پرداخت کنند و در بانک امامت قرار گیرد، امام محله و محله یار می توانند آنرا در بهترین جا هزینه کنند.

حجت الاسلام قوامی تأکید کرد: در هر محله یک بانک به نام امامت می خواهیم که تمام وجوهات هر محله را در ردیفی نگهداری می کند تا هر امامی بتواند از این وجوهات استفاده کند و اگر احیانا رهبران برتر خواستند می توانند به محله های ضعیف تر کمک کنند و برعکس، اگر محله ای قوی و ثروتمند بود می تواند به محله ها و نواحی در رده بالاتر کمک کنند. در مجموع این شکل مدیریت اسلامی مسجد محور، امام محور، مردم محور و معموم محور، امت محور خواهد بود که می توانند کل کشور را رشد دهد. چون کل کشور از جمع محله ها به وجود می آید. یک محله خوب کشور خوب را می سازد و اینها به هم کمک می کنند. حُسن همجواری دارند. نقشه کل کشور باید محله ور تنظیم شود. هر محله ای که مسجد ندارد باید مشخص شود تا در کمترین زمان مسجدی را برایش بنا کنند. همه چیز باید مردمی باشد، مردم مسجد بسازند. مردم امام بیاورند. مدیران رده بالا، منتخبان مردم را تنفیض کنند تا اصطلاحا مردم سالاری دینی اتفاق بیفتد. در حال اجرای این طرح در پردیسان قم هستیم. بنده به عنوان امام جمعه این محله طبق نقشه ای که بیان شد داریم حرکت می کنیم. طبیعی است هر طرح جدیدی موانعی دارد. گاهی کارها نرم و گاهی سخت است. نیاز به مشوق و عواملی داریم که این موضوعات طبیعی است.

وی در مورد مشکلات مدیریتی کشور گفت: با اجرای این طرح نیاز نیست که ساختار جدید یا فرهنگسرا و حزب درست کنیم. با اجرای این طرح دچار تفرقه و گرفتاری نمی شویم. مشکلات فرهنگی، مشکلات اقتصادی، مشکلات آموزشی، پژوهشی و ... امروزه در کل کشور وجود دارد. بانکهای خطرناک و پراکنده و غیر مفید بلکه مضر به وفور یافت می شوند. هیچ کدام از کشورهای جهان به اندازه ایران بانک ندارد، مثل قارچ در همه جا روئیده اند. پولهای مردم را می بلعند و به عده ای سرمایه دار وامهای کلان می دهند اما به فقرا وامهای خرد نمی‌دهند. در این بانکها عدالتی وجود ندارد اما وقتی بانک امامت داشته باشیم که بانکی غنی و سرتاسری است و در هر محله ای، شعبه ای دارد. رئیس بانک در کابینه محله مسجد عضو است و به عنوان عنصری اقتصادی فعال است. شورای امر به معروف نمی گذارد در آنجا منکری اتفاق بیفتد. در جمع ۱۰ هزار نفر به راحتی می توان گران فروشی، کم فروشی، اجحاف، بروکراسی و فساد نداشت و برعکس نظارت، ارشاد، امر به معروف و مشاوره داشت. می گویند یک ده آباد به از صد شهر خراب. اگر محله ای را به این شکل مدیریت کنیم به نظرم بسیاری از مشکلات امروزی را نخواهیم داشت.

وی اظهارداشت: هر چه در جمعیت ۸۰ میلیونی اتفاق می افتد در جمعیت ۱۰ هزاری هم اتفاق می افتد. اگر این طرح اجرا شود، کشور بهشت می شود. ما طرحی به این راحتی را کنار گذاشتیم و گرفتار کلاف سر در گم بزرگی شده ایم. روز به روز هم جنگ نرم و صفحات مجازی و ... همه چیز را دارد می بلعد و هیچ نمی دانیم چی کار باید انجام دهیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در هر کشور اسلامی باید به تعداد محلات، مسجد وجود داشته باشد، گفت: مسجدها از لحاظ مهندسی و معماری باید شبیه هم باشد و دسترسی تقریبا یکسانی داشته باشد. مسجدها مشکلات دنیوی و اخروی ما را حل می‌کنند. مساجد امروزی چه جاذبه ای برای جوانان دارند؛ مشکلات ازدواج، اقتصاد، تحصیل و اشتغال در آنها حل نمی شود. حضرت علی(ع) به مردم کوفه کمک می کرد، وقتی جمعیت یک محله کم باشد، می توان فقرا را شناخت و به آنها کمک کرد. ۱۰ هزار را بهتر می توان مدیریت کرد. اگر این کار را نکنیم رو به انحطاط می رویم و جمهوری اسلامی ناکام خواهد شد. یا به قول مقام معظم رهبری اسمی از آن می‌ماند که این اسم، مسمی ندارد و دیگر دشمن از او نخواهد ترسید و رفاه نمی آورد بلکه روز به روز به عقب می رود و مشکلاتش بیشتر می شود.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تصریح کرد: حجاب، عفاف و تحصیل نسل جوان به معضلی تبدیل شده است. تنازع در این حالت زیاد می شود. انتخاب در اسلام از پائین به بالاست. منتخبین یک محله تا نهایت منتخب مردم هستند. با این انتخابات هزینه های زیادی صورت می گیرد و دشمن طمع می کند و ... . مسلما این وضعیت بایدعوض شود. منتخبین ملت در داخل مجلس تبدیل به فراکسیون می شوند و....، لذا ما اگر این مسیر را دنبال کنیم انتخابات شفاف، واقعی و اسلامی است. چون در محله رأی به کسی داده می شود که همه همدیگر را می شناسند. در مراحل بعدی دیگر مردم به صورت مستقیم رأی نمی دهند هر کس براساس شایستگی وارد مدیریت مراحل بالاتر می شود. این طرح با نام امامت و امارت قابلیت حل تمامی مشاکل نظام را دارد.

خبرگزری مهر
(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۵:۱۵
https://news.masjed.ir/u/qwh
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید