یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۰۷:۰۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۶۹۹۸
گزارشگر : وحید پورتجریشی
استاد اسلام شناسی دانشگاه مک مستر کانادا:

فقه می‌تواند پاسخگوی نیازهای روز باشد

استاد اسلام شناسی دانشگاه دنور آمریکا و مک مستر کانادا ضمن تاکید بر لزوم به روز رسانی فقه، توانایی فقه در پاسخگویی به نیازهای روز را قطعی دانست.

(یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵) ۰۷:۰۰

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – جلال حیران نیا فقه پویا به عنوان سبکی از فقه وین است که توسط حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب ایران بنا نهاده شده و در دوران پس از انقلاب نیز به عنوان سبک فقهی رایج  در حوزه های علمیه کشور مطرح شد. در همین خصوص با پروفسور «لیاقت تکیم»، استاد اسلام شناسی دانشگاه های دنور امریکا و مک مستر کانادا به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه متن این گفتگو را از نظر می گذرانیم:

 *شاخص های اجتهاد در عصر حاضر چیست؟ روش های جدید اجتهاد چیست؟

 برخی مباحث به این نکته اشاره دارند که فقه سنتی بیش از حد "متن محور" است و عقل می بایست نقشی پررنگ تر در صدور فتاوای جدید بازی کند.

 

 *چگونه فقه می تواند پاسخگوی مسائل جدید باشد؟

 در اینکه فقه می تواند پاسخگوی مسائل جدید باشد هیچ شکی نیست. اما نیاز به بازبینی و تغییر برخی از اصول فقه سنتی  در آن احساس می شود و فقه جدید می بایست بر اساس اصول اخلاقی و معنوی تهیه و تنظیم شود. برخی از فتاوا در تضاد با اصول برابری و عدالت در قرآن بودند.

 

 *آیا فقه سنتی می تواند پاسخگوی نیازهای روز ما باشد؟

 در برخی درجات بله. اما علما در خصوص "فقه پویا" این بحث را مطرح می کنند.

 

 *اهمیت دکترین فقهایی همچون امام خمینی  (ره) در چیست؟

 برخی از فقها نظریه های امام خمینی (ره) را ستوده اند و البته در عوض علمای قدیمی تر هنوز معتقد به نگاه های سنتی و محافظه کارانه هستند.


(یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵) ۰۷:۰۰
https://news.masjed.ir/u/wef
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید