پنج شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۶۹۶۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام کریمیان مطرح شد:

راهکار حفظ مساجد از سکولارشدن

حجت الاسلام کریمیان امام جماعت منتخب برنامه‌های علمی و آموزشی مرکز رسیگی به امور مساجد گفت: دانستن سرگذشت زندگانی حضرت رسول (ص)، حضرت امیر(ع) و امام حسین(ع) و تمامی ائمه اطهار، هرکسی را به این نتیجه می‌رساند که دین سکولار نداریم.

(پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۱۴

پس از برگزاری نخستین همایش تجلیل از ائمه جماعات فعال در برنامه‌های علمی و آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد، پایگاه تخصصی مسجد به گفت‌وگو با ائمه جماعت برتر این همایش نشسته است تا ضمن معرفی بیشتر آنان، نقش و جایگاه مساجد و ائمه جماعات را بررسی کند. آن‌چه در ادامه می‌آید حاصل گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید مرتضی کریمیان امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم (ع) ناحیه شهید بهشتی است:

حجت الاسلام کریمیان در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص معرفی خود اظهار داشت: قریب به 5 سال به عنوان امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع در حال خدمتم و نزدیک به 10 سال است که درس خارج را سپری می‌کنم و در سطح دانشگاهی نیز کارشناسی ارشد در رشته فلسفه غرب را گذراندم. 

وی چگونگی ورود به عرصه امام جماعتی خود را اینگونه تشریح کرد: از خیلی سال قبل افراد محله به بنده برای پذیرفتن امام جماعتی مسجد قمر بنی هاشم(ع) پیشنهاد می ‌دادند اما خودم را متعهد کرده بودم که باید از نظر علمی به سطوح عالیه برسم تا بتوانم در این مسولیت مهم و تاثیرگدار فعالیت کنم تا اینکه سال 90 امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) به رحمت خدا رفت و حجت بر بنده تمام شد و خداوند نیز عنایت داشتند و هم اکنون قریب به 5 سال به عنوان امام جماعت مسجد قمربنی هاشم(ع) در حال خدمتگزاری هستم.

کریمیان در خصوص تجلیل اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد از خود را اینگونه بیان کرد: یکی از آرزوهای بنده این بود که ائمه جماعات به نحوی آموزش‌هایی برایشان در نظر گرفته شود تا با منابع آشنا شوند وتعمیق بخشی به اطلاعات و نحوه‌ی ارتباط با جوانان و اقشار مختلف مردم را فرا گیرند که به حمدالله با تحولی که مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام داد، دوره های آموزشی برای ائمه جماعات شکل گرفت و آرزوی ینده نیز محقق شد.

وی افزود: و با توجه با علاقه‌ و نیاز و کاربرد در دوره‌‌ای تحت عنوان دوره تخصصی تبلیغ شرکت کردم و توانستم بیشترین امتیاز را از بین همکارانم کسب کنم.

لزوم تجهیز ائمه جماعات به علوم روز و پر کاربرد

امام جماعت مسجد قمربنی هاشم(ع) انتظارت ائمه جماعات از مرکز رسیدگی به امور مساجد را بدین گونه اظهار داشت: انتظار مسجدی‌ها و اهالی محله از امام جماعت به عنوان یک کاردان و متخصص می‌باشد که این امر مستلزم مجهز کردن ائمه جماعات به علوم روز و کاربردی است. انتظار بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه روحانیت و به ویژه ائمه جماعات این است که مرکز رسیدگی به امور مساجد به مانند یک حوزه ‌علمیه پویا و فعال و یک دانشگاه علمی و تخصصی ، بتواند نیروهای خودش را مجهز به علوم روز و پرکاربرد کند.

خاصیت مسجد و اهل مسجد از جنس شفاعت گونه است

حجت‌الاسلام کریمیان خاطره دوران حضور خود در این مسجد را اینگونه بیان کرد: خاطرات من از مذهبی‌ها‌ی ومومنین صاف و صادقی است که درمناسبت های مختلف یا سر زدن به خانواده شهدا خوشحالی خود را ابراز می‌دارند. اثر بخشی حضور امام جماعت ومسجدی‌ها در سرزدن و عیادت از مومنین و خانواده شهدا به اندازه‌ای قابل توجه و تاثیر گذار است که به طور مثال بنده خدایی که یک هفته‌‌ای در بیمارستان بستری بود. بعد از دیدار بنده و اهالی مسجد از ایشان فردا‌ی آنروز در نماز مغرب و عشاء مسجد حضور پیدا کرد.

این کارشناس امور مذهبی خاطر نشان کرد: بنده معتقدم خاصیت مسجد از جنس شفاعت گونه است که اگر ما به عنوان امام جماعت و اهالی مسجد به عنوان نمازگراران خانه خدا خلوص اعمال و عبادات مان را صیانت کنیم و با یاد خداوند و ائمه معصومین پیش برویم، خداوند آن اثر خدایی و شفاعت گونه را برای اهل مسجد قرار خواهد داد که فقط نیازمند حرکتی از ماست که به دنبالش برکت از سوی خداوند خواهد آمد.

برکات امام جماعتی مسجد قمر بنی هاشم(ع)

کریمیان در رابطه با برکات امام جماعتی مسجد در زندگی فردی و خانوادگی خود اذعان داشت: از جمله مواردی که به عنوان برکات حضور در مسجد قمر بنی هاشم می‌توان بیان کرد ایجاد شرایطی برای حضوردر درس خارج حضرت آقا است.

وی ادامه داد: از قم که به تهران نقل مکان کردم، چندسالی در دروس حوزه پیشرفتی نداشتم اما دروس دانشگاهی را پیگیری می‌کردم ولی رضایت بنده در این بوده که بر روی دروس حوزه تمرکز کنم که با امامتی مسجد قمر بنی هاشم(ع) خداوند این عنایت علمی را به بنده عطا کرد.

این کارشناس امور مسجد رشد معنوی را از دیگر برکات امام جماعتی برشمرد و گفت: زمانی که در مسجد برای نماز حاضر میشوی اثر آن ابتدای امر بر خود انسان است با رعایت خلوص و فریب شیطان را نخوردن آن نمازی که به عنوان امام جماعتی مسجدی‌ها برپا می‌شود بسیار متفاوت است تا نمازی که به غیر از امام جماعت برپا می‌شود.

وی در خصوص برکات مادی امام جماعتی بیان کرد: زندگی انسان مومن را خداوند تدبیر می‌کند و زندگی یک امام جماعت نیز از این  قاعده مستثنی نیست و همیشه به خودم یادآوری می‌کنم وعده ای را که خداوند داده است که هر بنده‌ای  در مسیر  خداوندگام بردارد خداوند او را حفظ خواهم کرد.

مقدمه ارتباط با جوانان ارتباط عاطفی و چهره به چهره است

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) در خصوص دیدار رهبر انقلاب با ائمه جماعات استان تهران اظهار داشت: بنده خیلی سال است که در درس خارج حضرت آقا شرکت می‌کنم اما دیدار ائمه جماعات با حضرت آقا که به همت مرکز رسیدگی به امور صورت گرفت بسیار متفاوت و به یادماندنی بود. از همان ابتدا که رهبری، ائمه جماعات را همکار خود خطاب قرار داد و به این همکاری خود افتخار کرد تا زمانی که احساسات و عشق به رهبری از سوی ائمه جماعات به اشک شوق منجر می‌شد.

کریمیان در خصوص فرازی از بیانات رهبری در دیدار با ائمه جماعات که عنوان شد برای جذب جوانان باید دل آنان تصرف شود، گفت: بعضی‌ها برای اجرای اوامر الهی،امامان معصوم و ولی فقیه مسیر را پرپیچ و خم تصور می‌کنند و مبهوت سختی‌های مسیر می‌شوند و سرانجام زمین گیر می‌شوند.

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) اضافه کرد: بنده معتقدم ما روحانیون باید یک بازگشتی به رسالت خود داشته باشیم.رسالت ما خدایی شدن و خدایی کردن افراد جامعه از طریق جای پای پیامبران و امامان قدم نهادن است که البته نیازمند ابزاری است که مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مسیر همراهی خوبی از خود نشان داده است.

وی اذعان داشت: معتقدم با مطالعه سیره حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار خواهیم توانست در قلوب جوانان نفوذ کنیم. مقدمه لازم برای ارتباط با جوانان ارتباط عاطفی و به قول حضرت آقا ارتباط چهره به چهره است.

حضور فعال جوانان در مساجد نجات بخش جامعه است

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) با بیان اینکه انقلاب ما از مساجد شروع شد، توضیح داد: مساجد هم در زمان قبل از انقلاب و هم در زمان هشت سال دفاع مقدس مرکز اصلی تجمع و سازماندهی نیروهای انقلاب بوده است . هم اکنون نیز کشور ما در جنگ تمام عیاری است و در مواجه با تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی یا ناتوی فرهنگی که مقام معظم رهبری بارها تذکر داده‌اند و اخیرا هم فرمودند ولنگاری فرهنگی لذا بهترین مکان برای دفاع همه جانبه از تمامی باورها و ارزشهای دینی مسجد است.

امام جماعت برگزیده سال 94 مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه حداقل ثمرات حضور جوانان در مسجد ارتباط گیری آنان با مونین و سرمشق گرفتن از آنان است، گفت: ما شاهد این هستیم که جوانان بسیجی تا زمانی که برق مسجد روشن است مسجد را ترک نمی‌کنند تا زمانی که جوانان در مسجد حضور دارند ما خیالمان جمع است که دیگر پای ماهواره و فلان سایت وفضای مجازی آنچنانی نخواهند نشست. جوانان در مسجد قمر بنی هاشم (ع) با حدیث پیامبر و آیات قرآن گعده و دورهمی برگزار می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ وقتی نسخه های پزشکان هستی را از جمله تقسیر قرآن کریم و تحلیل زندگی امامان و احکام را برای جوانان تبین کنیم جوانان ما دیگر به سوی نسخه‌های تقلبی و بی فایده تمایل پیدا نخواهند کرد و اینگونه از سلامتی آنان محافظت خواهد شد.

تشریح گام به گام وقایع تاریخ اسلام مساجد را از سکولاریسم محافظت خواهد کرد

این کارشناس امور مذهبی با بیان اینکه با تشریح و تبیین گام به گام وقایع تاریخ اسلام می توان از مسجد سکولار نجات پیدا کنیم، توضیح داد: دانستن سرگذشت زندگانی حضرت حضرت رسول (ص)، حضرت امیر(ع) و امام حسین(ع) و تمامی ائمه اطهار هرکسی را به این نتیجه می‌رساند که دین سکولار نداریم. اگر دینی سکولار شود دیگر نام آن را  نمی‌شود دین گذاشت بنابراین معتقدم کسانی که به دامن سکولاریسم می‌افتند دلیلش آن است که آشنایی با اسلام ناب ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از طرق مقابله با مساجد سکولار ارتباط گیری با ائمه جماعات است، اذعان داشت: ارتباط گیری با ائمه جماعات به صورت حضوری، غیر حضوری و حتی مکاتبه ای ویا از طریق مجلات تاثیر گذار مرکز رسیدگی به امور مساجد اعم از مجله مسجد و مجله خانه خوبان و همچنین سایت پایگاه تخصصی مسجد می‌توانند برای ائمه جماعات خوراک علمی ایجاد کنند تا با خواندن اخبار و نوشته جات بتوانند به مرحله ای از فهم و تحلیل سیاسی برسند و آن فهم سیاسی را به اهل مسجد منتقل کنند و اینگونه است میتوان مسجد را به سیاست و درواقع دین اصیل و ناب نزدیک کرد.

(پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۱۴
https://news.masjed.ir/u/lC8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید