چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۶۹۴۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت

مروری بر موضع یونسکو درخصوص اسلامی بودن مسجدالاقصی

سازمان یونسکو به تازگی با تایید اشغالی بودن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی اقدام به صدور قطعنامه علیه مقام های این رژیم کرده و خواستار پایان تجاوزهای گسترده خود به اورشلیم و قدس شریف شده است. نوشتار حاضر، مقدمه ای کوتاه بر بررسی مفاد اشاره شده در این قطعنامه است که تقدیم حضورتان میشود.

(چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵) ۱۵:۰۸

پایگاه تخصصی مسجد ـ وحید پورتجریشی: سازمان حفاظت از میراث فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در بیانیه اخیر خود، حق مالکیت معنوی و مادی مسجد الاقصی را متعلق به مسلمین دانسته است. اما نکات قابل تأملی در بیانیه صادر شده از سوی یونسکو وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

1) اشغالی دانستن مسجد الاقصی از سوی یونسکو:

شاید مهمترین بخش قطعنامه صادر شده از سوی یونسکو همین قسمت اشغالی دانستن مسجدالاقصی از سوی این سازمان باشد. طبق نقشه تقسیمات سیاسی کرانه باختری، بیت‌المقدس بخشی از این منطقه به حساب می آید که از سال 1967 تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

از آنجاکه مسجد الاقصی در بخش شرقی بیت‌المقدس واقع شده، لذا اشغالی دانستن این مسجد توسط یونسکو به منزله اشغالی دانستن دستکم بخش شرقی، یعنی نیمی از بیت‌المقدس است. لذا همین مساله می تواند گواهی بر این موضوع باشد که دستکم نیمی از بیت‌المقدس از سال 1967 به این سو در اشغال رژیم صهیونیستی بوده و لذا این رژیم به اقرار مقام های سازمان ملل متجاوز محسوب می شود.

2) محکومیت رژیم صهیونیستی به دلیل نقض حقوق بشر:

اما یونسکو در بخشی دیگر از قطعنامه خود علیه اقدامات رژیم صهیونیستی به موضوع نقض حقوق بشر از سوی این رژیم اشاره کرده که مربوط به ماده "حق آزادی مذهبی" می شود. بر اساس اعلامیه حقوق بشر که به عنوان یکی از اسناد اصلی و اولیه در حقوق بشر محسوب می شود، هر انسانی محق به انتخاب آزادانه دین و انجام فرایض مربوط به دستورات آن دین است و هیچ شخص، سازمان و دولتی نمی تواند این حق را از فرد بگیرد. دلیل قابل نقض نبودن این اصل بیانیه جهانی حقوق بشر این است که آزادی مذهبی از جمله حقوق "ذاتی" هر انسان به حساب می آید که نه قابل نقض است و نه حتی محل بحث. لذا ارزش این محکومیت از این حیث پر رنگ تر می شود که عالی ترین نهاد بین المللی یعنی سازمان ملل، به نقش آنچه نقض گسترده حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی خوانده می شود، اعتراف کرده و این موضوع دستاوردی بزرگ به حساب می آید.

3) عدم اشاره به نام عبری مسجد الاقصی:

موضوع قابل توجه دیگر در قطعنامه صادر شده از سوی یونسکو، عدم اشاره به نام عبری مسجدالاقصی، یعنی"کوه معبد" یا همان "پرستشگاه اورشلیم" و استفاده از واژه الاقصی به عنوان نام اسلامی آن است. این موضوع می تواند نشانی دیگر از حقانیت مالکیت مسجد الاقصی به عنوان بزرگترین میراث مقدس مسلمانان پس از مسجد الحرام باشد.

4) اعتراض به کند و کاوهای زیر مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی

یونسکو پیش از این بارها نسبت به آنچه کند و کاوهای مشکوک رژیم صهیونیستی در زیر بنای مسجد الاقصی نامیده می شود، معترض شده بود. مساله ای که نه تنها با بی توجهی مقام های رژیم صهیونیستی روبرو شد، بلکه آنها حتی وجود چنین کند و کاوهایی در زیر بنای حرم شریف قدس را به طور کلی منکر می شدند.

این نخستین بار است که یونسکو نه تنها چنین مساله ای را در قالب یک قطعنامه محکوم کرده، بلکه با چنین اعتراضی، وجود چنین کند و کاو های گسترده را صراحتا تایید کرده است.

با توجه به نکات ذکر شده مربوط با قطعنامه صادره از سوی یونسکو، به نظر می رسد این قطعنامه جدی ترین و مهمترین حرکت یونسکو در راستای احقاق حقوق از دست رفته نه تنها مردم فلسطین، بلکه کل مسلمانان جهان در مساله تجاوز به قدس شریف به حساب می آید. «منیر آناستاس»، معاون فرستاده دولت فلسطین در سازمان ملل در اینباره می گوید: این قطعنامه موجب یادآوری این مطلب به اسرائیل است که آنها شرق اورشلیم را اشغال کرده اند و از آنها می خواهد تا تمامی تجاوزهای خود را متوقف کنند.  

(چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵) ۱۵:۰۸
https://news.masjed.ir/u/hui
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید