چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۶۵۱۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد

محل عروج شهدای هشت سال دفاع مقدس از مساجد بود

پایگاه تخصصی مسجد، به مناسبت هفته دفاع مقدس به گفت‌وگو با ائمه جماعت روحانی و ایثارگر استان تهران نشسته است تا ضمن معرفی بیشتر این عزیزان، نقش و جایگاه مسجد را در دفاع مقدس بررسی کند.

(چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۵۴

پایگاه تخصصی مسجد ـ بهزاد حسینی: نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسؤولان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند. در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه‌ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیش تر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات‌های مهم، در مساجد حضور پیدا می‌کردند و درباره چگونگی عملیات‌ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه‌ای و جهانی سخن می‌گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند.

دراین‌باره با حجت الاسلام ایمانی امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) رزمنده دروان دفاع مقدس در خصوص نقش مساجد در دوران دفاع مقدس به گفتگو نشستیم:

حاج آقا ایمانی به طور اجمالی خود را معرفی کنید؟
بنده به دنیا آمده شهر همدان هستم و بعد از اتمام جنگ به دروس حوزه مشغول شدم و هم اکنون تحصیلات سطح 1 حوزوی را دارا هستم. 25 سال در مسجد صاحب الزمان (عج) ملارد به عنوان امام جماعت در حال خدمتگذاری می‌باشم و طی این سالها تنها به کار امام جماعتی مشغول بوده‌ام.

در مورد سوابق ایثارگری و رزمندگی و سوابق مجروحیت تان بفرمایید؟
بنده در سن ۱۴ سالگی تصمیم به حضور درجبهه گرفتم که از یگان انصارالحسین(ع) همدان به جبهه‌های جنوب و شلمچه به عنوان بیسیم چی ضد زره اعزام شدم. البته این نکته قابل ذکر است که ابوی بنده با توجه به حضور پیوسته خود ایشان در منطقه خیلی راضی بود که بنده در جبهه حضور پیدا کنم علی رغم ممانعت مادر با توجه به احساسات و عواطف شان از رفتن بنده به جبهه اما زمانی که می‌دیدیم احساس نیاز است و به فرمان حضرت امام رحمت الله علیه خیلی از همشهری ها و بچه محله‌ها قصد عزیمت به جبهه را کرده اند و بعضا رفقا پیکر شهید شان باز می‌گشت و اغلب نیز جوان بودند در این شرایط بر خود وظیفه دانستم که به هر نحوی نقش کوچکی در این دفاع مقدس از دین و میهن و خاک به منصه ظهور برسانم.

حجت‌الاسلام ایمانی ۱

پس از فراز و نشیب هایی تصمیم به عزیمت به جبهه و نبرد حق علیه باطل گرفتم و با توجه به سن پایینم و نبود شرایط قانونی برای اعزام به جبهه با دستکاری در شناسنامه توانستم شرایط قانونی برای خود ایجاد کنم و از سوی یگان انصار الحسین همدان اعزام شدم. بعد از رهسپار شدن به منطقه گویا نور هدایت را خداوند بر زبان امام روح الله جاری کرده بود و بر دل ما می نشاند و ما آرام و قرار نداشتیم.

در جبهه آرامشی حاکم فرما بود کانه نور خداوند متعال و نفس و سخن امام برما دل و جان و بازوان ما نیرو دو چندانی ساطع می‌کرد که هر جا باشیم از دین و میهن خود محافظت کنیم. در یکی از جاده های منتهی به خرمشهر بر اثر انفجار چشم چپم مجروح شدم و بینایی چشم چپم را از دست دادم و از کم سعادتی و بی لیاقتی از شهادت بی نصیب ماندم.

خاطراتی از دوران حضورتان در منظقه را بیان کنید؟
در یکی از شب‌ها بعد از انتقال‌مان به جبهه غرب در 145 کیلومتری عمق عراق بعد از عبور از تپه ماهوت در اواخر سال ۶۶ در کمین عراقی‌ها گرفتار شدیم 6نفر بودیم شرایط جوری شد که برای پست دادن هر 6نفر باید بیدار می‌ماندیم کمین ما با کمین عراقی ها به اندازه‌ای نزدیک بود که صدای همه دیگر را می‌شنیدیم براساس اعلام فبلی قرار بر این بود که ساعت 2 بامداد عملیات شروع شود اما با تاخیر عملیات شروع شد از سمت کمین عراقی‌ها ما 6 نفر مورد هجوم و فشار قرار گرفتیم تپه ما در نهایت دورتا دور تپه را عراقی‌ها محاصره کردند.

ولی به پشتکار رزمنده ها و به یاری خداوند این حلقه محاصره را شکستیم و 2 نفر از رفقا شهید شدند در پی این ماجرا و تا یک هفته دشمن این منطقه را پاتک می‌زد تا بدانجا که یک هفته شب و روز نداشتیم حتی فرصت خیلی از کارهای روزمره رو از ما گرفته بودند البته با نیروی الهی مقاومت کردیم ویک لحظه از مواضع خود عقب نشینی نکردیم.

در یکی از آن خاطرات به یادماندنی برای بنده پس از رسیدن به جبهه جنوب در یکی از شب ها در پشت دریاچه ماهی در ماه رمضان زیر فشار دشمن شب را باید به صبح می‌رساندیم. آن شب نوبت به نگهبانی من بود در همان حال که قران می خواندم با سنی کمی داشتم از فرط خستگی خوابم برد و رزمنده‌ها از خاطر جمعی خوابیده بودند و دشمن هرآنی امکان حمل به ما اکان داشت زمان نماز از خواب بیدار شدم و خدارو شکر گذار شدم و ما این مسائل را معجزه جنگ می‌دانستیم و خداوند بود که رزمنده های را هدایت می‌کرد و محافظت می‌کرد.

ایمانی ۲

فعالیت‌های مسجدی‌تان از جمله روابط با جوانان ، مردم و خانواده ها چگونه است؟
بعد از نقل مکان از همدان به ملارد 25 سال است که امام جماعت مسجد صاحب الزمان هستم و با توجه به سن کم توانستم با مردم ارتباط گیری خوبی داشته باشم و به مردم خدمت رسانی کنم. روز اولی که به این مسجد آمدم در این مسجد تنها یک وعده نماز مغرب و عشا برگزارمی‌شد و تعداد معمومین به انگشتان دو دست نمی‌رسید اما توانستیم به همت مردم وکمک های مردمی، مسجد را توسعه دهیم و هم اکنون مسجد دارای 700 متر شبستان است.

در اولین اقدام مسجدی خود بلافاصله تقاضای تاسیس پایگاه بسیج مقاومت دادم و از همان روزهای اولین جوانان را جذب به مسجد کردم البته جوانی خود بنده نیز مزیدعلت شد که بتوانم ارتباط گیری مناسبی بین جوانان داشته باشم. با توجه به اینکه پایگاه بسیج ساختمان جدایی تاسیس کرد اما سعی کردم که فعالیت های فرهنگی پایگاه بسیج را در مسجد حفظ کنم.

در حال حاضر برگزاری کلاس های احکام و کلاسهای طب اسلامی و کلاس قرآن مدر روز  یکشنبه شب ها برگزار می‌شود و همچنین برگزاری حلقه صالحین  و دعای ندبه  در مسجد صاحب الزمان (عج) دائر است.

چقدر از آموخته های دفاع مقدس را در مسجد استفاده می‌کنید؟
برای تکمیل عرایضم در خصوص نقش مساجد در دوران دفاع مقدس یادآوری می‌کنم که متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیت های فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزش های دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهیدان نهادینه کنند.

جوانانی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند حضرت روح الله را ندیده‌اند اما ما در نوجوانی امام را درک کردیم و خودرا سرباز امام میدانستیم و اکنون نیز خودرا سرباز ولایت و حضرت آقا می‌دانیم. در مدت حضورم در جبهه با مردان با اخلاص خداوند از جمله شهیدان حاج حسین همدانی فرمانده لشگر انصار الحسین وعلی چیت سازیان فرمانده اطلاعات لشگرانصار الحسین هم نشین بودم.

ذهنیت نداشتن جوانان از امام و شرایط حاکم برآن دوران فرصت مناسبی است تا تجربیات دوران دفاع مقدس را به دوستان و رفقا و جوانان در سخنرانی ها و محافل مختلف انتقال دهم.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با ائمه جماعات استان تهران در خصوص جذب جوانان توصیه‌ای به این مضمون که برای جذب جوانان باید دلهای آنان را تصرف کرد شما و مسجدتان در این راستا چه اقداماتی کرده‌اید؟
فرمایشات حضرت آقا برای ما حجت و لازم لاجرا است و باید در پایگاه‌ها و خاکریز های فرهنگی یعنی مساجد پیاده سازی کنیم بعد از دیدار با آقا جلسه ای با هیئت امنا برگزار شد تا بتوانیم به سمت پیاده سازی فرمایشات آقا برویم. با رفتار و منش اصیل اسلامی و رابطه همیشگی با جوانان خواهیم توانست قدمی در مسیر جذب جوانان برداریم البته مسولیت دادن و امکان حضور جوانان در هیئت امنا مساجد می‌تواند تاثیر به سزایی در جذب آنان داشته باشد.

به فرموده حضرت امام انقلاب کرده‌ایم که مساجد را اداره کنیم. ما به عنوان سربازهای ولایت در سنگرهای مقاومت مساجد باید گوش به فرمان رهیری باشیم و سرمایه عظیم کشور یعنی جوانان را حفظ کنیم.

یادمان باشد محل عروج شهدای هشت سال دفاع مقدس از مساجد بود و همچنین به فرموده امام خامنه‌ای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست پس برای تداوم حیات موثر مساجد باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم.

(چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۵۴
https://news.masjed.ir/u/huQ
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید