شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۶۴۱۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور

اقدامات موثر در جذب جوانان به مساجد

حجت الاسلام عامری گفت: اکثر مساجد ما از لحاظ امکانات سخت افزاری هیچ تناسبی با نیرو و نیاز جوانان ما ندارند.

(شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۰۵
حجت الاسلام عامری امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرری در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص اقدامات مؤثر در جذب جوانان به مساجد گفت: حضرت آقا در بیانات اخیرشان درباره جذب جوانان به مساجد، به‌طور گذرا چند راهکار را مطرح کردند که اساسی‌ترین آن تصرف دل جوان برای جذب به اسلام ناب بود.
وی اقدامات موثر درجهت پیاده سازی بیانات ایشان در رابطه با جذب جوانان به مساجد را اینگونه شرح داد: اولین اقدام موثر مخاطب شناسی جوانان؛ باید مسائل فکری اهم و مهم جوانان و نیازهای آنان را در جامعه امروز بشناسیم و سپس باید تجویز عالمانه از منابع ناب اسلامی بعد از شناسایی نیازها ارائه کنیم و باید در نظر داشته باشیم که فرهنگ قرآنی و روایی ما پتانسیل اقناع و پاسخگویی نیازهای انسانی را دارا است.
وی دیگر اقدام موثر در جهت جذب جوانان به مساجد را بومی سازی راهکارها دانست و گفت: اگر بر بیانات رهبری دقت داشته باشیم ایشان دو واژه را همراه با هم استفاده می‌کنند فرهنگ اسلامی ایرانی و سبک زندگی اسلامی ایرانی که از این مسئله میتوان نتیجه گرفت که امکان بومی‌سازی راهکارها و راه‌حل‌ها مبتی بر اصول اسلامی و مقتضیات زمان و مکان برای رفع معضلات وجود خواهد داشت.
حجت الاسلام عامری جوان گرایی را به عنوان اقدامی موثر برشمرد و گفت: اغلب مسن‌ترها و پیرمردها توانایی همراهی با جوانان را ندارند و نخواهند توانست خوراک فکری و روحی جوانان را تغذیه کنند.
وی یکی از اقدامات موثر را فراهم کردن عوامل سخت افزاری برای مساجد دانست و اذعان داشت: اکثر مساجد ما از لحاظ امکانات سخت افزاری هیچ تناسبی با نیرو و نیاز جوانان ما ندارد.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ جذب کردن جوانان به هر قیمتی انحرافی در جذب جوانان است، تصریح کرد: حضرت آقا تذکر فرمودند ما در مساجد به کتابخانه، دارالقرآن، مهد کودک، خانه بانوان و مواردی که نیازهای واقعی جامعه امروز ماست، نیازمندیم.
این کارشناس امور مسجد اضافه کرد: سابقه مساجد ما گواهی آن است که در گذشته اکثر مساجد دارای حوزه علمیه و محلی برای تجمع معتمدین محله و امثال تجار و بازاریان بوده‌اند. باید فضایی برای مساجد ایجاد شود که مدیریت جوانان در خارج از مسجد تحت مدیریت و حمایت مساجد باشد از جمله برگزاری اردو‌هایی برای دیدار با علما یا مشاهده فرهنگ‌های متنوع.
وی با طرح این سؤال که چرا خانه‌های محله باید در اختیار غیر مسجدی‌ها باشد، تصریح کرد: به نظرم کار خوبی که شهرداری می‌تواند انجام دهند واگذاری خانه‌های محله به نیروهای مسجدی است.
وی افزود: با همه نواقص و کاستی‌های موجود در مساجد، این نکته قابل توج و تامل است که یک امام جماعت عالم و آموزش دیده می‌تواند بخش قابل توجهی از این نواقص و کاستی‌ها را جبران کند.
حجت الاسلام عامری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی ما نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری این است که سازمان‌ها، نهادها ویا افرادی که باید پیگیر اجرایی کردن فرمایشات حضرت آقا باشند متاسفانه در همان وهله اول فرمایشات ایشان را بزرگ‌نمایی می‌کنند و در مراکز اداری‌شان تبلیغ می‌کنند ودر رسانه‌ها هم بازتاب پیدا می‌کند به طوری که تصور اولیه ما اینگونه شکل می‌گیرد که خدارا شکر که جامعه و گروه هدف به این نتیجه رسیده‌اند که منویات مقام معظم رهبری پیگیری و اجرایی کنند اما بعد از یک ماه و دو ماه آثاری از اقدامات اجرایی مشاهده نمی‌شود و نهایتا جملات زیبا و جذاب برای شعار دادن افراد و گروه‌های ذی نفوذ می‌شود.
وی تصریح کرد: بنده معتقدم افراد و گروه‌ها و نهادها توانایی و قدرت و استعداد به اندازه کافی برای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری نمی‌گذارند.
امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با بیان اینکه بیانات برآمده از لسان مقام معظم رهبری بیانی کارشناسی و با دقت فراوان است، گفت: حضرت آقا تنها رهبر جامعه ما نیست بلکه الگو و اسوه اندیشه سازی، اندیشه پروری و ایجاد جریانات فکری است ولی متاسفانه از این منظر به بیانات حضرت آقا نگاه نمی‌شود.
وی در پایان گفت تقاضای ما این است که بررسی علمی و کارشناسی و با دقت بر روی بیانات رهبر انقلاب انجام گیرد و شاخص‌های هر کدام از بیانات ایشان مشخص شود و راه‌های پیاده سازی این بیانات به دور از هرگونه اعمال نظر شخصی و گروهی بر روی بیانات حضرت آقا تعیین گردد. ما انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و به ویژه سازمان امور مساجد با هم افزایی بین خود امکان پیاده سازی بیانات رهبری و لوازم اجرایی آن بیانات را فراهم کنند.
(شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۰۵
https://news.masjed.ir/u/lat
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید