سه شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۶۳۶۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور

نقش راهبردی مسجد در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی

مساجد با ظرفیت بالای حضور مردم و به عنوان اصلی ترین پایگاه اجتماعی موجود در سطح کشور می تونانند نقش یه سزایی در ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

(سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۰۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور بیش از آنکه احتیاج به اهتمام مدیران دولتی و حکومتی داشته باشد احتیاج به درک درست مردم از مزایای اجرای این سیاست دارد؛‌ زیرا اگر مردم اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی را بدانند، خود اولین عاملین به این سیاست خواهند بود و مدیران را با خود هم جهت خواهند کرد که این مهم تنها با فرهنگ سازی بر محور اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولیدات داخلی امکان پذیر است.

در این خصوص حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اهمیت ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی، معتقد است که فرهنگ، گمشده اصلی اقتصاد مقاومتی در مسیر اجراست.

ظرفیت فرهنگ سازی اقتصادی مساجد

مساجد محلات با محوریت حضور مردم یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی و اجتماعی اثرگذار در حال حاضر کشور هستند که این مسئله توسط در دیدار اخیر امامان جماعت استان تهران توسط رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته و معظم‌له از مساجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی نام برده‌اند.

با این وصف، به‌جرأت می‌توان گفت که مساجد می‌توانند به عنوان یکی از اصلی‌ترین هسته‌‌های فرهنگی جامعه و یکی از نهاد‌های فعال مردمی در کشور نقش عظیمی را در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی ایفا کنند و به سد مستحکمی برای مقاومت در برابر عواملی همچون وابستگی به بیگانه و وادادگی فرهنگی که موجب وادادگی اقتصادی خواهد شد، تبدیل شوند.

در این راستا مساجد ضمن فرهنگ سازی در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانند به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ نیز خود به صورت مستقیم عامل به سیاست های اقتصاد مقاومتی باشند که با فرض این اتفاق پس از مدتی شاهد آن خواهیم بود که 72 هزار بنگاه اقتصادی همسو با اقتصاد مقاومتی در کشور تحت نظر مساجد فعالیت خواهند کرد که مکلف هستند تمام نیازهایشان را از محصولات تولید داخلی تامین کنند.

در همین زمینه حجت الاسلام رمضانعلی‌زاده کارشناس امور مسجد، فرهنگ سازی را مهم ترین اقدامی دانسته است که می تواند توسط مسجد در جامعه تبیین شود و تصریح کرد: از نظر من می توانیم از تریبون مسجد مساله تولید با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری را برای مردم جا بیندازیم. یعنی مردم و نمازگزارانی که به مسجد می آیند را تشویق به بیشترین تولید و در عین حال خرید از تولیدات ملی کنیم.

مساجد مرکز مهم‌ترین حرکت های اجتماعی معاصر

ناگفته نماند مساجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی و یکی از فرهنگ‌سازترین مراکز در موضوع اقتصاد مقاومتی از برنامه ششم حذف شده‌اند و شاهد آن هستیم که مساجد موازی با دیگر مراکز فرهنگی و ارزشی اعم از امام زادگان و سازمان های تبلیغات اسلامی در برنامه های 5 سال آینده دولتی جایگاهی ندارند.

شاید مسئولین فراموش کرده اند عظیم ترین رخداد‌های تاریخ معاصر کشور ما در مسجد شکل گرفته است، چه در زمانی که مردم با طاغوتی‌ترین حکومت زمان جنگیدند و پایگاه‌‌های اصلی انقلاب را در مساجد بنا نهادند و چه 8 سال مقاومت مردم ایران در برابر رژیم قاصب صدام، مساجد در سالهای نه چندان دور مرکز اصلی تجمعات مردم بوده اند، که با بی مهری و بد سلیقگی به گوشه‌ای رانده شده و امروز شاهد آن هستیم که مساجد به کلی از 5 سال آینده این کشور حذف شده‌اند.

(سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۰۵
https://news.masjed.ir/u/kh1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید