دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۶۰۴۰
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
یادداشت

نقس مسجد در جامعه سلامت محور

یکم شهریور روزپزشک است روزی که تنها عنوانی برای بزرگداشت شیخ ابوعلی سینا و یا جامعه پزشکی نیست، بلکه روزی است برای همه انسان ها

(دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۱:۵۹

پایگاه تخصصی مسجد : یکم شهریور روزپزشک است روزی که تنها عنوانی برای بزرگداشت شیخ ابوعلی سینا و یا جامعه پزشکی نیست، بلکه روزی است برای همه انسان ها با این پیام که همه مردم در قبال سلامتی یکدیگر مسئول اند و هر کس که در راه خدمت به مردم و داشتن جامعه ای سالم و به دور از آفات تلاش می کند به نوعی شایسته عنوان روز پزشک است.
یکی از شاخصه های مسجد طراز اسلامی غمگساری از غمدیدگان و محرومان و نیازمندان جامعه است. یکی از مصادیق این غمگساری، رسیدگی به بیمارانی است که هزینه کافی برای درمان بیماری خود ندارند و بنابراین برای معالجه مشکل دارند. احداث درمانگاهی در مجاورت مسجد با هدف رسیدگی به بیماران و کاهش هزینه های درمان ایده ای موثر و لازم جهت رفع مشکلات و موانع نیل به یک جامعه سلامت محور است.
ایده درمانگاه مسجد، اندیشه ای است که می خواهد در کنار هر مسجد، خانه ای برای تامین سلامت مردم باشد، خانه ای که با دستان خیرین مسجدی و همه دردمندان و غمگساران بنا می شود و تلاش می کند تا در هیچ خانه ای اندوه بیماری وجود نداشته و هیچ دلی نگران هزینه درمان خود نباشد:
 از نگاه نگارنده اجرای این ایده بایدها و نبایدهایی دارد .درمانگاه مسجد در مجاورت مسجد بنا شده و تحت مدیریت مسجد اداره شود. نرخ درمان و ویزیت اطباء درمانگاه برای نیازمندان بایست مناسب، کم هزینه و یا رایگان باشد. برنامه حضور طبیبان درمانگاه مسجد و خدمات آن در مسجد اطلاع رسانی شود. بهتر است از دکتران و کارشناسان بومی محل استفاده شود و درآمدها جهت بهبود بیماران صعب العلاج خرج شود. برای اداره درمانگاه و ارائه خدمات به محرومین از خیرین مسجدی استفاده کنیم. یک مشاوره مذهبی و یک مشاوره بهداشت عمومی در درمانگاه حاضر باشد.
تاسیس چنین دارشفا در کنار مسجد موجب کاهش هزینه های درمان و غمگساری از نیازمندان ،افزایش کیفیت و تاثیرگذاری مسجد در محله و شهر وتحت پوشش قرار گرفتن بیماران نیازمند می شود.
پس خیرین توجه داشته باشند که در کنار کارهای خیر دیگر ساخت مسجد و فضاهای عمومی دیگرو توجه به کاردهای اجتماعی مسجد نیز می تواند ثمرات دنیوی و اخوی در پی داشته باشد.

منبع : بانک ایده مسجدی

 

(دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۱:۵۹
https://news.masjed.ir/u/nDs
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید